ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
855
件
(
2024-09-20
15:03 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S18819451-10-P021-KOB
pdf
18.2 MB
3,861
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
アイデンティティと協働性:空間と言語がつくる境目と境界線の身体化
タイトルの別表記
Identity and Collaborativity: Embodiment of a border and a boundary space and language reshape
作成者
小林, 聡子
作成者の別表記
KOBAYASHI, Satoko
内容
[要旨] 本稿では、筆者の所属大学を例にとり、交換留学生や正規生が言語と空間を介してどのように大学キャンパスにおける民族や国に関わる境目や境界を捉え、自分や他者のアイデンティティの交渉をしているのかを、ケーススタディを用いて考察する。分析対象は、留学生と正規生が協働学習をする教養展開科目ジャパニーズ・スタディーズの中で、筆者が担当をした2014年度から2016年度にかけて収集したデータで、メンタルマップ(Tuan1975)を中心に、コメントペーパー、授業内外の課題、教員の授業ノート、フォローアップインタビューを含む。この分析から、制度的、空間的設計の影響に着目しつつ、多様な学生や教員が互いの境界を交渉しながら超え、曖昧にしながら協働性を育むような教育環境がどのように築いていけるのか、その手がかりを検討していく
[Abstract] This paper examines how a border and a boundary between regular students and international exchange students are negotiated and reshaped through their spatial and linguistic practice of identifying “us” and “Others.” I analyze 2014-17 data, including students' mental maps (Tuan 1975), reflection papers, in-class assignments, my class notes and follow-up interviews, from a few of my Liberal Arts courses in the English language called Japanese Studies, where international and regular students learn collaboratively. I hope this small case study at the affiliated university, where numbers of international students are expected to rise over the next few years, reveals some of the possible challenges for the realization of collaborative learning environment among diverse students and for the empowerment of each student.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/102576/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/102576/S18819451-10-P021-KOB.pdf
公開者
千葉大学国際教育センター
公開者の別表記
Chiba University. Center for International Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
18819451
NCID
AA12778046
掲載誌名
国際教育 = International Education
巻
10
開始ページ
21
終了ページ
37
刊行年月
2017-03-31
selfDOI
10.20776/S18819451-10-P21
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
国際教育(終刊)
その他の情報を表示
コンテンツの種類
紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る