ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
1,206
件
(
2024-04-20
11:43 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13448846-23-1-P001-YAM
pdf
1.39 MB
3,264
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
“アンラーニング”の概念分析
タイトルの別表記
A concept analysis of “unlearning”
作成者
山口, 多恵
酒井, 郁子
作成者ID
1000010197767
研究者リゾルバ
黒河内, 仙奈
作成者ID
1000040612198
研究者リゾルバ
作成者の別表記
YAMAGUCHI, Tae
SAKAI, Ikuko
1000010197767
研究者リゾルバ
KUROKOUCHI, Kana
1000040612198
研究者リゾルバ
内容
[抄録] 本研究の目的は,“アンラーニング”の概念分析を行い定義することである。方法は,Rodgersの分析手法を用いた。データベースは,MEDLINE,Business source Premier,PsycINFO,CINAHL,CiNii,医学中央雑誌Webを用い,検索用語は「unlearning」と「アンラーニング」とし,ハンドサーチによる3文献を含めた32文献を分析対象とした。概念の属性,先行要件,帰結についてコーディングシートを作成し質的に分析した。結果,属性として,誰が“アンラーニング”するのかを示す【アンラーニングの主体】,何を“アンラーニング”するのかを示す【アンラーニングの対象】,どのような行動であるのかを示す【アンラーニングの性質】の3つのカテゴリ,先行要件として【環境の変化】【責任範囲の拡大】【問題への直面】の3つのカテゴリ,帰結として【パフォーマンスの改善】が抽出された。アンラーニングは,時代や環境の変化により有用性を失った知識や技術,価値観,ルーティンを棄却して新しいものを獲得する連続的プロセスと定義された。我が国のケアシステムの構造やありようが変化する中で,ケア専門職者が多様化するケアニーズに対応していくために必要な概念であることの示唆を得た。
[ABSTRACT] This study aimed to perform a concept analysis in an effort to define “unlearning” using Rodgers’ evolutionary concept analysis as our method. For our database, we used 32 documents; three of these were hand-searched as subjects of the analysis that were selected from the following sources: MEDLINE, Business Source Premier, EconLit with Full Text, PsycINFO, CINAHL, CiNii, and the Japan Medical Abstracts Society website. We created coding sheets for concept attributes, antecedents, and consequences, which were then analyzed qualitatively. Our results included three categories of attributes: the unlearning subject who performed the unlearning, unlearning targets upon which unlearning was performed, and the unlearning properties, which were properties of actions. Moreover, the results included three categories of antecedents: changes in environment, expansion of range of responsibilities, and facing the problem; consequence included performance improvements. Thus, we define “unlearning” as the continuous process of discarding knowledge, techniques, values, and routines that have lost their utility because of generational or environmental changes, as well as the acquisition of new knowledge, techniques, values, and routines. Unlearning is an important concept for coping with the needs of increasingly diverse care providers amid the ever-changing state and structure of our country’s care systems.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/104110/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/104110/S13448846-23-1-P001-YAM.pdf
公開者
千葉看護学会
公開者の別表記
Chiba Academy of Nursing Science
NII資源タイプ
学術雑誌論文
ISSN
13448846
NCID
AA11354292
掲載誌名
千葉看護学会会誌 = Journal of Chiba Academy of Nursing Science
巻
23
号
1
開始ページ
1
終了ページ
10
刊行年月
2017-08-31
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
千葉看護学会会誌
その他の情報を表示
コンテンツの種類
雑誌掲載論文 Journal Article
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る