ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
296
件
(
2024-09-27
07:18 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-65-P105-TOMI
pdf
2.01 MB
514
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
中国延辺地区の留守家族が子どもの学校適応に及ぼす影響について : 児童期・思春期の愛着(安心感・親密性)に着目して
タイトルの別表記
The effect of China Yanbian district of absence family on the children of school adaptation : Focusing on childhood-adolescent attachment(sense of security, intimacy)
作成者
冨田, 久枝
作成者ID
1000090352658
研究者リゾルバ
睦, 蓮淑
作成者の別表記
TOMITA, Hisae
1000090352658
研究者リゾルバ
MU, Lianshu
キーワード等
朝鮮族
Korean-Chinese
留守家族
Left-behind children
学校適応
School Adaptation
愛着
Attachment
教師
Teacher
内容
[要約] 本研究では,中国延辺地区留守家族児童の学校適応と親への愛着について焦点を当てて検討した。その結果,留守家族児童は学校に適応しにくい傾向を示していた。具体的には学習適応尺度(3因子)と母親への愛着との関連が見出された。また,学校適応に問題を抱えている児童には,親への安心感や親密性が持てるような支援の必要性が示唆された。さらに,今回の対象児の中で,特に親と離れている留守家族の男児は女児より,教師と良い関係を維持しにくい傾向から,彼らが教師に信頼感を持つための支援も必要であろう。
[SUMMARY] In this study, we focused on the children’s school adaptation and attachment to their parents who are from parental absence family in the Yanbian district, China. As a result, the children from parental absence family have shown tendency to have difficulties on adaptation of school life. More specifically, it has been found to to be associated with attachment to the scale of school adaptation and mothers. In addition, the children who have problems on school adaptation need support, such as a sense of security and intimacy with their parents has been suggested. In addition, according to the behavior of the targeted children, the result showed, the boys from parental absence family have more difficulties to maintain good relationship with teachers than girls. Therefore, the support is necessary for them to trust their teachers.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/104434/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/104434/S13482084-65-P105-TOMI.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
65
開始ページ
105
終了ページ
112
刊行年月
2017-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-65-P105
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
コンテンツの種類
紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る