ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
360
件
(
2024-09-27
12:11 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-65-P173-KITA
pdf
1.97 MB
1,383
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
幼児が秘密を話すのはどんなときか : 秘密概念と規範意識の関連
タイトルの別表記
How do young children disclose a secret : The relation between the secret concept and the morality
作成者
北田, 沙也加
中澤, 潤
作成者ID
1000040127676
研究者リゾルバ
星, 満梨奈
作成者の別表記
KITADA, Sayaka
NAKAZAWA, Jun
1000040127676
研究者リゾルバ
HOSHI, Marina
キーワード等
秘密
Secret
規範意識
Morality
幼児期
Young childhood
発達
Development
内容
[要約] 幼児期の秘密の扱い方について,「秘密を聞いてくる相手」と「秘密の内容」の2側面から検討した。4~6歳児を対象に,友達と共有した秘密として規範に反する内容の「反規範秘密」と規範に反しない「普通秘密」を設定し,母親・友達・保育者に聞かれた場合に秘密を教えるか否か尋ねた。相手や内容によって回答が異なることはなく,全体的に4歳児は秘密を話さず,6歳児は秘密を話した。しかし反規範秘密は4~5歳児よりも6歳児で話す傾向が高く,話す理由も年齢によって質的に異なっており,5歳頃から規範意識を多く話す理由に挙げていた。本研究から,幼児期初期は相手・内容に関わらず秘密を話さないこと,年長になるにつれ聞いてくる相手との関係性や秘密の内容,規範意識など様々な要因を考慮して柔軟に秘密を捉え,話す判断をするようになることが示唆された。
[SUMMARY] How do young children disclose a secret? We examined whether or not 4, 5, 6 year old children disclose about their friend’s secret when they were asked about the secret by mother, another friend, or teacher. The secret consisted of “anti-moral secret(secret about against morality)” and “normal secret(secret not concerned with morality)”. Results showed 4-year olds tended to keep secrets, while 6-year olds tended to disclose secrets regardless of “person who asks about a secret” or “content of a secret”. Six-year olds more disclosed about “antimoral secret” than 4, 5-year olds. Children started to mention about the morality as the reason to disclose “antimoral secret” about 5 years old. This study showed that young children become able to handle a secret flexibly in consideration of “the relationship to person who asks about a secret”, “content of a secret” or “morality”.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/104442/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/104442/S13482084-65-P173-KITA.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
65
開始ページ
173
終了ページ
178
刊行年月
2017-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-65-P173
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
コンテンツの種類
紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る