マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
130
件
(
2025-05-02
12:45 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-65-P417-KATO
pdf
2.06 MB
1,689
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
単純な物理現象に対する誤った論理の正当化に関する考察
タイトルの別表記
A Consideration of Students’ Rationalization of Explanation with Erroneous Understanding of Some Simple Phenomena in Physics
作成者
加藤, 徹也
作成者ID
1000000224519
研究者リゾルバ
作成者の別表記
KATO, Tetsuya
1000000224519
研究者リゾルバ
キーワード等
物理教育
physics education
アクティブ・ラーニング
active learning
概念的葛藤
conceptual conflict
小学校理科
elementary school science
内容
[要約] 昨今重視されている新しい学習スキルを考えると,高校・大学入門レベルの物理教育において,今まで重視されてきた物理モデルの数式的表現についてのスキルに加えて,物理モデル自体の妥当性を検討したり,コミュニケーションの状況に合わせて関数関係を表現したりするスキルも重要になるだろう。このとき,学習者が誤った論理をもっていればそれを正当化していくことが懸念される。本研究では,小学校の理科教育においても話題となるような身近な現象をもとに,更に進んだ物理教育を受けていても経験から離れてしまうと極めて誤答率の高くなる力学分野と電磁気学分野の選択式の設問を作成し,教育学部小学校教員養成課程の理科選修学生からその設問に対する理由の記述を含む回答を得て,それらを分析し考察を行った。
[SUMMARY] As for the high-school physics and undergraduate introductory physics, the formula for the physics models are treated with great importance. However, a generic trend in education shows that the novel-type learning skills should be included. Especially in physics learning, the skills for verifying of the validity of physics models, and in particular in communication, those for finding representations to show the relations among quantities should be taken into account. A special concern is that students who may try to construct their explanations with erroneous understanding. In this study, two of daily-life phenomena in mechanics and electromagnetism, even for issues appearing in elementary school science, are selected and multiple-choice questions are created. The students’ responces are in high error rate if separated from experience for long years, even if they learn physics in higher educations. Answers and comments from university students in the course of pre-service elementary-school teachers are accumulated.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/104470/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/104470/S13482084-65-P417-KATO.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
65
開始ページ
417
終了ページ
426
刊行年月
2017-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-65-P417
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
コンテンツの種類
紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る