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千葉大学学術成果リポジトリ
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このアイテムのアクセス数:
333
件
(
2025-06-05
03:02 集計
)
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説明
S18808824-72-P061
pdf
607 KB
611
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
タイの都市部を中心とするコメの消費者選好 : 販売方法と生産者表示に着目して
タイトルの別表記
Consumer Preferences for Rice in Urban Thailand : Focusing on the Supply Chain and Farmer Identification
作成者
小林, 弘明
作成者ID
1000070329019
研究者リゾルバ
石田, 貴士
作成者ID
1000030623467
研究者リゾルバ
丸山, 敦史
作成者ID
1000090292672
研究者リゾルバ
作成者の別表記
KOBAYASHI, Hiroaki
1000070329019
研究者リゾルバ
ISHIDA, Takashi
1000030623467
研究者リゾルバ
MARUYAMA, Atsushi
1000090292672
研究者リゾルバ
内容
[抄録] 近年におけるタイのコメをめぐる政策展開において,国内外の競争性が高まっていると考えられる.都市農村間の所得格差はなお顕著に残されていることから,農業者の所得を引き上げるための国内バリューチェーン構築が期待されている.そのためには消費者の行動と選好を明らかにすることが求められる.本研究では国内バリューチェーン形成の可能性を示唆する目的をもって,主に都市に在住する比較的高所得の消費者を対象とするウェブアンケートを実施し,選択実験によって家庭で消費するコメの選好構造を分析し,以下の結論を得た.(1)情報が不完全なものに対する支払意志額は,馴染みのあるブランドやPB商品に比較して著しく低い.(2)いわゆる顔の見える商品に対する支払意志額は,プレミアム商品である香り米に限って,また高所得層に限って検出された.(3)対象サンプルの消費者層に関して,スーパー・コンビニという近代型の流通経路は伝統型の流通市場を凌駕しているとみられ,支払意志額でみても伝統型流通およびネット販売よりも高い.(4)以上のように,商品の特性そのものからは必ずしも派生しない属性によって異なった支払意志額が確認できることから,(5)商品ブランドや近代型の流通に対する消費者の信用や親近感が重要な役割を果たしていることが示唆される.
[ABSTRACT] In the context of policy development in Thailand, the rice market has become more competitive both internationally and domestically. The income gap between rural and urban areas remains evident in the country, and establishing the value chainin the domestic market is one important means of contributing to raising incomes for farmers. Our study focuses on supply chain management, such as profitable connections with production, distribution, and consumption in the value chain. Clarifying consumer behavior, preferences for products and attitudes toward the supply chain is essential to make such means effective. This study conducted an internet-based survey and applied choice experiments to the rice purchasing behavior of consumers, who mostly live in urban areas and are categorized as upper income. We found; that 1) WTP for rice with vague product information is considerably lower compared with WTP for products of well-known brands, 2) product differentiation to attract consumers by disclosing specific producers can be effective in the case of fragrant rice that is a premium product, and 3) supermarkets and convenience stores dominate the market and are preferred to so-called wet markets and onlineshopping. This study implies taht 4) attributes not necessarily generated from the characteristics of the products themselves can induce different WTP and suggests that 5) consumer trust and familiarity with suppliers may play an important role for product brands and modern distribution systems.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/105026/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/105026/S18808824-72-P061.pdf
公開者
千葉大学大学院園芸学研究科
公開者の別表記
Chiba University. Graduate school of Horticulture
NII資源タイプ
学術雑誌論文
ISSN
1880-8824
NCID
AA12123127
掲載誌名
食と緑の科学 = HortResearch
巻
72
開始ページ
61
終了ページ
70
刊行年月
2018-03-31
selfDOI
10.20776/S18808824-72-P61
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
食と緑の科学
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コンテンツの種類
雑誌掲載論文 Journal Article
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
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