ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
494
件
(
2025-02-07
23:14 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13448846-25-2-P35
pdf
1.03 MB
1,264
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
摂食嚥下機能低下を認める特別養護老人ホーム入所者への経口摂取支援のための看護職役割行動指標の有用性・実用可能性の検証
タイトルの別表記
Examination of the efficacy and feasibility of nursing role behavior indicators in supporting oral intake in dysphagic special elderly care home residents
作成者
清水, みどり
吉本, 照子
作成者ID
1000040294988
研究者リゾルバ
作成者の別表記
SHIMIZU, Midori
YOSHIMOTO, Teruko
1000040294988
研究者リゾルバ
内容
[要旨] 目的 : 摂食嚥下機能低下を認める特別養護老人ホーム(以下,特養)入所者の経口摂取を支援するための看護職役割行動指標(以下,指標)の有用性と実用可能性を検証する。方法 : 指標は看護職が他職種と共に取り組むべき支援目標を示す4つの大項目,看護職固有の役割行動を示す20の中項目,具体的な役割行動を示す60の小項目から成る。研究者がガイドブックを用いて参加看護職・介護職に試用方法を説明した。規模とケア提供体制が異なる4施設の看護職9名が指標を試用し3カ月間,介護職12名と協力して9名の嚥下障害を有する入所者を支援し,試用前後の看護職の行動と認識の変化等をもとに検証した。結果 : 組織的な経口摂取支援に取り組んだ経験がない5名の看護職は,指標をもとに行動の根拠を含めすべきことを理解し,入所者が食べる様子を観察する,口腔機能を維持する等の課題に気づき,小項目を手がかりに行動し課題を達成した。他の4名の看護職は指標をもとに自己の実践を評価し,ケアの提供体制の再調整,介護職の力量形成支援等の課題に気づき,状況の変化に即した役割を遂行し課題を達成した。実施に伴う負担感はなく,研修等での活用の意向が語られた。考察 : 指標は特養看護職の経口摂取支援におけるケアの根拠と役割を示すことにより,経験学習および確実な役割遂行を促す自己評価を支援すると考えられ,有用性および実用可能性があると考える。
[SUMMARY] Purpose : This study was conducted to examine the efficacy and feasibility of nursing role behavior indicators used to support oral intake in dysphagic residents of special elderly care homes. Methods : The indicators consisted of four major items showing support targets that nurses should approach together with other professional staff, 20 middle items showing role behaviors specific to nurses, and 60 minor items showing explicit role behaviors. The trial method was explained to nurses. A three-month trial of the indicators was conducted with nine nurses in four institutions of different sizes and systems of providing care. These nine nurses cooperated with 12 care workers in supporting nine residents with dysphagia, and the indicators were tested based on the changes in behavior and attitudes of nurses before and after the trial. Results : Five nurses who had never before attempted to provide organizational support for oral intake understood what they were supposed to do, including the reasons for the behaviors, based on the indicators. They noticed such tasks as observing the residents when they eat and supporting oral function, and acted with reference to the minor items to achieve their tasks. The four other nurses assessed their own practices based on the indicators, noticed tasks such as readjusting the care provision system and supporting the formation of competence in care workers, executed their roles according to changes in the situation, and achieved their tasks. They did not feel that conducting the trial was a burden, and said that they intended to utilize the indicators in training and other situations. Discussion : Considering the improved practices, the indicators are thought to be useful and feasible for use as tools to support learning and evaluate practices as they show the reasons and roles for care in supporting oral intake by special home nurses.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/107805/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/107805/S13448846-25-2-P35.pdf
公開者
千葉看護学会
公開者の別表記
Chiba Academy of Nursing Science
NII資源タイプ
学術雑誌論文
ISSN
13448846
NCID
AA11354292
掲載誌名
千葉看護学会会誌 = Journal of Chiba Academy of Nursing Science
巻
25
号
2
開始ページ
35
終了ページ
44
刊行年月
2020-02-28
selfDOI
10.20776/S13448846-25-2-P35
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
千葉看護学会会誌
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る