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千葉大学学術成果リポジトリ
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147
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(
2024-11-23
11:07 集計
)
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説明
S13482084-68-P25
pdf
1.14 MB
595
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
教育心理学史序説 : 第1報
タイトルの別表記
The Introduction to the History of Educational Psychology (1)
作成者
大芦, 治
作成者の別表記
OASHI, Osamu
内容
[要約]心理学史研究の中で,教育心理学の歴史に関する研究は現在に至るまでほとんど行われていない。本稿では,教育心理学の歴史の素描を試みた数少ない研究者の一人であるD. C. Charlesの記述をもとに,19世紀前半のアメリカの教員養成教育の中で心理学教育がはじめられていたこと,それらがスコットランド学派哲学の流れを汲むものであったこと,などを紹介した。また,それらに加えて,当時の教科書の内容などについても検討を試みた。
[SUMMARY]So far few studies have been reported on the origins of the educational psychology in the field of the history of psychology. In this paper, the author tried to examine the origin of the educational psychology on the basis of Charles's (1976, 1987) articles, which were only two studies on these fields. It is clarified that in the first half of nineteenth century, courses on psychology were offered as “mental philosophy” in normal schools, which could be considered as an origin of educational psychology; the “mental philosophy”, however, had its origin in philosophy of Scottish School of Common Sense; the course contents of “mental philosophy” were totally different from today’s educational psychology. More studies, especially on the lectures of psychology from 1870s to 1890s, are needed to reveal the origin of today's educational psychology.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/108149/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/108149/S13482084-68-P25.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
68
開始ページ
25
終了ページ
31
刊行年月
2020-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-68-P25
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
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DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
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