マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
828
件
(
2025-05-28
12:00 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13448846-26-1-P59
pdf
1.0 MB
2,252
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
中途障害児を養育する母親の経験
タイトルの別表記
Experiences of Mothers caring for children with acquired disabilities
作成者
佐藤, 愛
諏訪, さゆり
作成者ID
1000030262182
研究者リゾルバ
作成者の別表記
SATO, Ai
SUWA, Sayuri
1000030262182
研究者リゾルバ
内容
[要旨] 本研究の目的は,中途障害児を養育する母親の思いと行動とその変化の過程を明らかにし,看護支援への示唆を得ることである。中途障害児(以下,子)を養育する母親5名に対して半構造化面接を行い質的帰納的に分析した。全事例から55の経験が得られ,11のテーマに統合された。母親は発症直後から【子の危機的状況下で後悔し苦悩をする】【危機的状況にあっても生きようとする子を支えともに生きることを決意する】などを経験していたが,その後,【子の持つわずかな可能性を信じて,家族として常に最善の選択をする】ようになった。さらに地域社会の中で,【健康な子どもや病気の子どもが子と重なり合い複雑な思いを抱く】【障害児者への理解や支援の充実を求め,子と家族の経験を学校や社会に発信する】という経験をしていた。これらを経て,【子ときょうだいの成長発達を大切にできるよう,生活を整える】【子の成長を実感し,子が楽しいと思える環境を整えようと思うようになる】などを経験していた。以上から,危機的状況下で生きようとする子のもつ可能性を信じ希望を見出せるよう,子の安定やわずかな変化や頑張りを,母親と家族に伝えながらかかわること,障害児者に対する地域支援の整備を求めて共に社会へ働きかけること,さらに介護としてではなく子育てとして子と一緒の生活が継続できるよう心身の健康を保てるようにすることなどが,重要な看護支援として示唆された。
[SUMMARY] This study aimed to explore the thoughts and behaviors of mothers raising their children with acquired disabilities (ADs), disclose the change process of the mothers’ experiences, and gain implications for nursing to support these children and families. Semi-structured interviews, with five mothers of children with ADs, were qualitatively and inductively analyzed. Fifty-five experiences extracted from all the cases were integrated into eleven themes. The mothers at first experienced “regrets and sufferings facing their child’s critical condition” but eventually made “a decision to support and live with the child fighting to survive.” They then came to “believe in possibilities left in the child, making the best possible decisions.” Later, despite their “complex feelings looking at healthy or sick children in their community,” they started “sharing their experiences with school and society to seek for better understanding and support.” Following these experiences, they “arranged their living environment to support the growth of the child and the siblings.” They “sensed the child’s growth, wishing to create more comfortable and enjoyable environment for the child.” The following implications for nursing are gained : nurses should inform the family of the child’s stability, changes, or tenacity to help the family sense the child’s strength for survival and find hope; nurses should work with the family to seek for support in the community ; and nurses can help mothers maintain the well-being of the family so that they may continue to live with the child, regarding living with the child as part of child-rearing, not as special caregiving.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/108484/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/108484/S13448846-26-1-P59.pdf
公開者
千葉看護学会
公開者の別表記
Chiba Academy of Nursing Science
NII資源タイプ
学術雑誌論文
ISSN
13448846
NCID
AA11354292
掲載誌名
千葉看護学会会誌 = Journal of Chiba Academy of Nursing Science
巻
26
号
1
開始ページ
59
終了ページ
68
刊行年月
2020-08-31
selfDOI
10.20776/S13448846-26-1-P59
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
千葉看護学会会誌
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る