マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
489
件
(
2025-06-06
04:20 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-69-P99
pdf
3.58 MB
1,507
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
大学生のL2 WTCと英語学習時間の相関 : 質問紙調査を通じて
タイトルの別表記
A Correlation between University Students’ L2 WTC and English Studying Hours : Through Paper-based Questionnaire
作成者
物井, 尚子
エルウッド, ジェームズ・A
作成者の別表記
MONOI, Naoko
ELWOOD, James A.
内容
[要約] 本研究では,日本人の英語学習者である大学1年生124名に,国際的志向性(international posture)と週当たりの英語学習時間に関する質問紙調査を実施し,その関係性を調査した。まず,国際的志向性の下位尺度を因子分析によって調査したところ,「異文化間接近傾向・国際的活動への興味」「異文化友好オリエンテーション」「海外の出来事に関する関心」「異文化回避・無関心傾向」の4因子解が得られたが,「異文化友好オリエンテーション」を除く3つの下位尺度については Yashima(2002)とは異なり,信頼性係数も低いものであった(.50 < α < .70)。彼らの週当たりの英語学習時間については,「授業に関わる英語学習時間」が0~1時間程度,「ネットでの英語学習時間」が1~3時間という平均値が確認された。また,ピアソン積率相関係数により,国際的志向性と英語学習時間の相関を計算したところ,「異文化回避・無関心傾向」と授業にかかる英語学習時間,さらにネットでの英語学習時間の相関が,それぞれ r =.302,r =.270と弱い正の相関が確認された。また,ネットでの英語学習時間については,第2因子となった「異文化友好オリエンテーション」(r = -.295),第3因子の「海外の出来事に関する関心」(r = -.335)とは弱い負の相関が確認された。参加者の国際的志向性の高さが,授業外での英語学習時間の長さに影響していないことが明らかになった。
[SUMMARY] In this study, a questionnaire survey was conducted with 124 Japanese first-year university students to examine the relationship between international posture and weekly hours of studying English (hereafter ‘weekly English study’). First, the students’ responses to international posture was analyzed with factor analysis and a four-factor solution was extracted: intergroup approach tendency and interest in international activities, intercultural friendship orientation, interest in foreign affairs, and intergroup avoidance and uninterest in other cultures. The configuration of the third factor, intercultural friendship orientation, was the same as in Yashima’s 2002 study, but the other three factors differed from the original sub-constructs and exhibited low reliability (.50 < α < .70). The participants’ weekly English study was 0 to 1 hour on average regarding their English classes, whereas their weekly English study through the Internet was 1 to 3 hours on average. Next, an analysis of Pearson product moment correlations showed weak positive correlations between intergroup avoidance and uninterest in other cultures and weekly English study (r = .302) and intergroup avoidance and uninterest in other cultures and weekly English study through the Internet (r = .270). Moreover, weak negative correlations were found between intercultural friendship orientation (r = -.295) and weekly English study through the Internet as well as interest in foreign affairs (r = -.335) and weekly English study through the Internet. It appeared that the participants’ degree of international posture did not affect the length of their English study outside of the classroom.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109581/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109581/S13482084-69-P99.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
69
開始ページ
99
終了ページ
107
刊行年月
2021-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-69-P99
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る