マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
467
件
(
2025-06-02
21:15 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-69-P119
pdf
2.13 MB
573
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
幼児期における感謝理解の発達と反事実的思考との関連
タイトルの別表記
The relationship between gratitude understanding and counterfactual thinking in preschool children aged 4-6.
作成者
中道, 圭人
作成者の別表記
NAKAMICHI, Keito
内容
[要約] 本研究は,就学前の幼児における感謝理解の発達と反事実的思考との関連について検討した。公立こども園に通う4-6歳児32名(男児16名,女児16名:Mage = 67.94か月)が実験に参加した。実験では,個別面接で感謝理解課題と反事実課題を実施した。感謝理解課題では,主人公の子どもが他者(年上の子・同年の子)から行動的・物質的に助けられる物語を提示した後,その主人公の感情や互恵的行動を推測するよう参加児に求めた。反事実課題では,ある因果関係を含む物語を提示し,原因が変化した場合に結果がどうなるか(反事実質問)を参加児に尋ねた。その結果,主人公が同年の子から行動的な援助を受ける物語において,子どもたちは高度な感謝理解を示した。また,そのような高度な感謝理解は,反事実的思考と有意な正の関連を示した。これらの結果は,幼児期から感謝理解の萌芽が見られることを示唆している。
[SUMMARY] This study examined the relationship between gratitude understanding and counterfactual thinking in preschool children. Participants were thirty-two Japanese children aged 4- to 6-years (16 boys, 16 girls; Mage = 67.94 months). All participants were Japanese native speakers and came from middle-income families. Each participant was tested using the understanding of gratitude task and the counterfactual task. On the gratitude task, participants were read stories that a protagonist received behaviorally or materially helping from a benefactor and asked to infer the protagonist’s emotions and reciprocity behaviors. On the counterfactual task, participants were presented with stories describing a specific causal relation and asked counterfactual questions about how the result changed if the cause was different. Results showed that 4- to 6-year-old children expressed an understanding of gratitude when a protagonist received behaviorally helping from a benefactor about his/her age. Additionally, gratitude understanding was positively related to counterfactual thinking. These results provide new evidence concerning the early emergence of children’s understanding of gratitude.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109583/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109583/S13482084-69-P119.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
69
開始ページ
119
終了ページ
126
刊行年月
2021-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-69-P119
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る