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千葉大学学術成果リポジトリ
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28
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(
2025-07-16
16:28 集計
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説明
KJ00004283730
pdf
936 KB
88
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
中国野菜産地における卸売市場の構造と役割 : 山東省魯中地区を事例として
タイトルの別表記
The Structure and Role of Vegetable Wholesale Market in China : A Case Study of Luzhong in Shandong Province
作成者 [NC]
慶野, 征ジ
DA01251083
齋藤, 勝宏
DA13379415
安, 玉発
DA14996188
作成者の別表記
KEINO, Seiji
SAITO, Katsuhiro
AN, Yufa
内容
中国農村経済体制改革の推進に伴い, 従来の国営商業野菜流通システムが再編され, 大消費地から離れた遠隔地野菜産地出荷量及び産地卸売市場数の増加が注目されてきている.本稿では, 調査地として山東省魯中地区を選定し野菜流通システムの再編が産地形成に果たす役割について考察した.この地区は, 中心卸売市場としての寿光卸売市場及び中小の郷・村級卸売市場を設立することにより, 一大産地を形成するに至った産地でもある.分析の結果得られた主な知見は以下の通りである.先ず第一に, 集団出荷組織を持たない中国においては, 寿光市場だけではなく中小の周辺卸売市場が野菜生産発展と農家の所得を増大させる上で重要な役割を果たしたこと, 寿光卸売市場は産地野菜を流通させる上で非常に重要な核となっていること。第二に, 取引代理人制度中心卸売市場においては効率的な取引を行う上で非常に重要な役割を果たしていること.そして第三に, 野菜流通システムの確立は, 流通コストの逓減効果, 当該産地で生産された野菜の広域流通推進効果, さらには取引代理人制度が産地の拡大産地競争力の形成を促進する効果を持つことである。
Along with the rural economic reform in China, the marketing system of vegetables has been reorganized. The production of vegetables in rural area away from large cities has been improved, and the number of rural wholesale markets is continuously increasing. In addition, the foundation of rural wholesale markets has contributed to the change of the traditional marketing system. In this paper, we focus on Luzhong-area, Shandong-province to observe the various effects of this institutional change in the marketing system. Firstly, we examine the relationship of the central vegetable wholesale market and the other wholesale markets in this area as well as the characteristics of these markets. In China where the shipment-in-group is not organized, not only Shouguang vegetable wholesale market but also small wholesale markets such as Yujia market have played important roles for the improvement of the vegetable production and the increase of the farmers' income. Secondly, the mechanism and the characteristics of the central wholesale markets are analyzed, and the agent system for arrangement is apparently recognized important for the efficient transaction. Thirdly, the role which the vegetable marketing system has so far played is examined; the findings are the cost reduction effect of the marketing, the increase of vegetable production in the area, and the enlargement of the shipping area and competition induced by the agent system of transaction arrangement.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900026517/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900026517/KJ00004283730.pdf
公開者
千葉大学園芸学部
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
0069-3227
NCID
AN00142658
掲載誌名
千葉大学園芸学部学術報告
巻
50
開始ページ
233
終了ページ
241
刊行年月
1996-03-29
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
食と緑の科学
その他の情報を表示
日本十進分類法 (NDC)
620
コンテンツの種類
紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
情報源
The technical bulletin of Faculty of Horticulture, Chiba University
言語 [ISO639-2]
jpn
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