マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
139
件
(
2025-05-21
12:49 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
13482084_60_9
pdf
436 KB
401
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
司法制度改革の進展を背景とした学校教育の現状と課題-法務省作成教材「ルールづくり」と「模擬裁判」の分析を通して-
タイトルの別表記
The Present Situation and Issues about Education of Laws in Primary and Secondary School System in Japan
作成者
三浦, 朋子
作成者の別表記
Miura, Tomoko
キーワード等
法教育
law-related education
教材
the teaching materials
ルールづくり
making rules
模擬裁判
mock trial
法化社会
legalized society
内容
本稿の目的は,司法制度改革以降の学校教育における『法の教育』の変化および現状と課題を整理し,その方向性を示すことにある。現在,小中高等学校では,法やルール・きまりを取り上げた授業が増えている。この背景には法務省による法教育の推進,学習指導要領の改訂などの後押しがあった。しかし,学校現場に法教育の理念と実践が十分に浸透しているとは言えない。本稿では,その要因を探るために法務省が作成した二つの教材「ルールづくり」・「模擬裁判」を取り上げて,以下に挙げる二つの問題意識を中心に検討した。第一に,国や行政主導の司法制度改革と法教育の推進であること,第二に,法化社会の進展という社会的背景が影響している。本論での検討をふまえて,これからの学校教育においては,子どもたちが自らの生活と法の役割を結びつけ,法化社会のあり方や社会参加の意義を考え,社会や法を形成する主体としての市民を育成する教育がいっそう求められることを指摘した。
Today, Since Justice System Reform in Japan, classes at Primary and Secondary schools that took up laws and rules, regulations have increased. Pupils there have recognized the relation between laws and their life. As a result, they are able to consider future society which is based on laws, and learn their active participation in our society.Some people said that today is legalized society, where the role of laws has been complicated and diversified.As a result, teachers who want to make teaching plan about laws meet with some problems. For instance, teacherscannot understand easily a concrete function of laws, in consequence depend on partial characters of laws,such as, authoritarian, compulsory character. These attitudes influence their making teaching plans about laws.Why do it become like that? And what is a preferable educational program about laws? At first, this paper aimto introduce the movement of the administrational efforts in Japan. The Ministry of Justice has arranged to put the Law-Related Education into effect in Japanese schools. And now is struggling to the new educational models oflaws. Following its policy, contents of the course of study were revised by the Ministry of Education, Culture,Sports, Science and Technology in 2008. As the second, this paper aim to analyze two typical teaching materials, “Making rules"and“Mock Trial", and clarify the cause of confusions and some problems by making teaching plan about laws. The former materials,“Making rules", aim to make rules than to consider means of rules, and understand rules as the way to solve problems. But we need to notice the negative aspect of the rule, and estimaterules after making them. The latter,“Mock Trial"is not enough to consider the ideal way of the lay judge system.
The new type of law education in schools wants to make pupils think about the role of laws or rules is to traintheir citizenship so that pupils can manage the social life. However, it is not enough and it needs more efforts. Especiallyit is necessary to consider the role of laws from many other angles.Therefore, this paper proposed three viewpoints that refer to new direction in education of laws; 1. how teachershould understand laws, 2. reconsider educational program in schools, and 3. share information and knowledgeabout laws and their society with other teachers.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900116119/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900116119/13482084_60_9.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
60
開始ページ
9
終了ページ
17
刊行年月
2012-03
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
タイトル (ヨミ)
シホウ セイド カイカク ノ シンテン オ ハイケイ トシタ ガッコウキョウイク ノ ゲンジョウ ト カダイ - ホウムショウ サクセイ シリョウ 「ルール ヅクリ」 ト 「モギ サイバン」 ノ ブンセキ オ トオシテ
作成者 (ヨミ)
ミウラ, トモコ
コンテンツの種類
紀要論文 Departmental Bulletin Paper
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る