マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
153
件
(
2025-06-21
13:20 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
13448846_16-2_85
pdf
481 KB
829
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
訪問看護をめざす看護師を対象とした学び直しプログラムにおける自己決定的な学習に必要な個別的学習支援
タイトルの別表記
Outpatient Nursing practice methods taking advantage of their independence in outpatients with cancer
作成者
吉本, 照子
青山, 美紀子
川西, 恭子
小坂, 直子
辻村, 真由子
伊藤, 隆子
石橋, みゆき
緒方, 泰子
作成者の別表記
Yoshimoto, Teruko
Aoyama, Mikiko
Kawanishi, Kyoko
Kosaka, Naoko
Tsujimura, Mayuko
Ito, Ryuko
Ishibashi, Miyuki
Ogata, Yasuko
キーワード等
visiting nurses
learning support
re-education
self-determined learning
内容
In this study, we reported the details of individual support and assessment provided in a re-education program(comprised of 14 subjects, 360 program hours) for nurses aiming to work in home care. The 10 participants were all female, with 7 people in their thirties or below and 3 people in their forties or above. They all had nursing experience of 5 years or longer prior to entering the program, and 6 of them started working as home care providers within 4 months after completing the program. The individual learning support consisted of: [communicating with the participants to clarify their learning goals and how to achieve them], [encouraging the participants to assess themselves more accurately and realize their strong points], [considering and adjusting to the learning needs and personal lives of the participants to promote the effectiveness of the program], and [providing practical information on how to select a place of employment]. The participants responded that they learned to achieve the following: [understand the basics of home care through re-studying the basics of nursing], [learn how to obtain the knowledge required for home care], [gain self-confidence to acquire the knowledge, skills, and practices required for home care], [improve motivation to start a new job through clarifying the home care service to be provided], and [clarify future tasks based on the assessment of achieved goals]. The participants were also aware of the support officers'“ assistance for learning how to achieve goals through clarifying strong and weak points". The results suggest that individual learning support was effective for promoting self-determined learning for the participants to set their learning goals based on more accurate self-assessment, review their studies, and obtain results and self-confidence.
訪問看護をめざす看護師を対象とした系統的・個別的な学び直しプログラム(14科目360時間)における個別的学習支援の内容と評価について報告する。受講者は10人,全員が女性で,30歳代以下7人,40歳代以上3人であった。看護経験合計年数は全員が5年以上で,修了後4ヵ月までに6人が訪問看護師として再就職した。個別的学習支援の内容は,【受講者自身による学習目標設定の考え方と具体的な方法の明示】,【より的確な自己評価および自己の強みの意識化に関する促し】,【受講者の学習ニーズおよび個人生活に即して受講の効果を高めるための環境調整,促しおよび評価的支援】および【就職先の選択に関わる考え方と具体的な情報提供】であった。受講者は,【看護の基本・基礎の再確認による訪問看護の基本の理解】,【訪問看護に必要な知識を得るための学習方法の習得】,【訪問看護に必要な知識・技術および実践方法の習得による自信の獲得】,【自分がめざす訪問看護の明確化による再就職への意欲の高まり】および【目標達成評価にもとづく今後の課題の明確化】を達成したと評価し,個別的学習支援担当者による「自分の強み・弱みの明確化による学習目標の設定および達成方法の習得への支援」等を認識していた。今回の個別的学習支援は,受講者が的確な自己評価をもとに自ら学習目標を設定し,学習の技能および必要な知識を習得して,根拠にもとづいた自信を得るという,成人学習者の自己決定的な学習を促したと考える。
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900116632/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900116632/13448846_16-2_85.pdf
公開者
千葉看護学会
NII資源タイプ
学術雑誌論文
ISSN
13448846
NCID
AA11354292
掲載誌名
千葉看護学会会誌
巻
16
号
2
開始ページ
85
終了ページ
93
刊行年月
2011-01
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
千葉看護学会会誌
その他の情報を表示
作成者 (ヨミ)
ヨシモト, テルコ
アオヤマ, ミキコ
カワニシ, キョウコ
コサカ, ナオコ
ツジムラ, マユコ
イトウ, リュウコ
イシバシ, ミユキ
オガタ, ヤスコ
コンテンツの種類
雑誌掲載論文 Journal Article
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る