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千葉大学学術成果リポジトリ
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このアイテムのアクセス数:
277
件
(
2024-11-13
10:10 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
13482084_61_23
pdf
649 KB
515
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
附属学校園の教育相談システムの構築に向けた養護教諭の役割の明確化とスクールカウンセラーの活用
タイトルの別表記
Establishing a School Counseling and Guidance System in Schools Attached to National Universities: The survey for School Nurses and School Counselors
作成者
荒木, 史代
高柳, 佐土美
木次, 昭子
石井, 夕貴
齊藤, 理砂子
中澤, 潤
作成者の別表記
Araki, Fumiyo
Takayanagi, Satomi
Kitsugi, Akiko
Ishii, Yuki
Saitoh, Risako
Nakazawa, Jun
キーワード等
国立附属学校園
Schools Attached to National Universities
教育相談体制
School Counseling and Guidance System
養護教諭
Yogo Teachers
スクールカウンセラー
School Counselors
内容
本研究の目的は,国立大学附属学校園の特徴を生かした効果的な教育相談体制の構築のため,教育相談における養護教諭の役割を明らかにすること,またスクールカウンセラー(以下SC)の活用法を検討することであった。まず,国立大学附属学校園の教育相談におけるSCの活用,大学を含む外部機関との連携,特別支援を含めた教育相談体制の実態を把握するため,国立大学附属学校園の養護教諭対象に調査を行った。次に,スクールカウンセリング活動の特徴や課題を明らかにするため,国立大学附属学校園のSCを対象に質問紙調査を実施した。SCや特別支援コーディネーターの配置,大学・外部機関との連携などの教育相談体制を整備することで,養護教諭のコーディネーション行動が促進されることが示唆された。養護教諭のコーディネーター行動を促進する教育相談体制の構築,大学との組織的な連携,12年間の子どもの発達を見据えた支援,特別支援対象の子どもへの支援体制の整備の重要性を考察した。
This study examined the school counseling and guidance system for schools attached to national universities to support students effectively in school counseling. First, school nurses in schools attached to national universities(N=168)responded to questionnaires that inquire about ways of utilizing school counselors, cooperation with outside organizations including in their universities, and special needs education system in their schools. Next, school counselors in schools attached to national universities(N=78)also responded to questionnaires that inquire abouteffective points of school counseling in their schools. From the results, school nurses'coordination activities correlatedpositively with the placement of school counselors and coordinators for special needs education, and cooperation with outside organizations including in their universities. It was essential to establish school counseling and guidance system that facilitate school nurses'coordination activities in cooperation system with the university, student support system for child development over12years, and the system for special needs education.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900116825/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900116825/13482084_61_23.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
61
開始ページ
23
終了ページ
38
刊行年月
2013-03-01
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
タイトル (ヨミ)
フゾク ガッコウ エン ノ キョウイク ソウダン システム ノ コウチク ニ ムケタ ヨウゴ キョウユ ノ ヤクワリ ノ メイカクカ ト スクール カウンセラー ノ カツヨウ
作成者 (ヨミ)
アラキ, フミヨ
タカヤナギ, サトミ
キツギ, アキコ
イシイ, ユキ
サイトウ, リサコ
ナカザワ, ジュン
コンテンツの種類
紀要論文 Departmental Bulletin Paper
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
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