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千葉大学学術成果リポジトリ
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このアイテムのアクセス数:
581
件
(
2025-01-18
17:57 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13448846-27-1-P61
pdf
5.23 MB
902
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
ボランティア活動における高齢者グループの学習と学習による変化─ 実践コミュニティの視点─:質的システマティックレビュー
タイトルの別表記
Group learning and changes due to learning in older people’s groups during volunteer activities: a viewpoint of communities of practice: Qualitative systematic review
作成者
堀田, かおり
作成者ID
1000090760851
研究者リゾルバ
石丸, 美奈
作成者ID
1000070326114
研究者リゾルバ
作成者の別表記
HOTTA, Kaori
1000090760851
研究者リゾルバ
ISHIMARU, Mina
1000070326114
研究者リゾルバ
内容
[要旨] 本研究の目的は,実践コミュニティの概念を用いてボランティア活動を行う高齢者グループの学習の要素と学習による高齢者個人・グループの変化を文献より明らかにし,ボランティア活動における高齢者グループの学習と学習による変化について仮説的な枠組みを作成することである。CINAHL,MEDLINE,PsycInfo,医中誌Web,CiNiiを用いて,ボランティア活動による高齢者個人またはグループの変化が記述されている12文献を選定し,質的記述的に分析した。結果,高齢者グループの学習の要素18カテゴリ,個人の変化5カテゴリ,グループの変化3カテゴリを得た。 ボランティア活動における高齢者グループの学習は,【メンバー同士で折り合いをつけた活動】や【支援対象者からの学び】等の相互交流から【高齢者の心身の健康と生活への支援】や【自己の能力・知識の向上】,【地域における高齢者の生きがい・居場所づくりの支援】等が目的となり,【活動の質を向上させる知識・技術・ツール】や【日常生活に役立つ知識・技術・情報】を共有して活動することにより,【継続的に学び合う居場所】となり【地域社会における役割と課題の付与】をもたらすと構造的にとらえることができた。ボランティア活動における学習は,高齢者の健康づくりに波及しており,さらに地域づくりへと波及する可能性が示唆された。
[SUMMARY] The aim of this study was to use concepts of community practice from the relevant literature to explain the elements of learning among older people’s groups undertaking volunteer activities and the changes in older individuals and groups through learning, as well as to establish a hypothetical framework of learning by older people’s groups through volunteer activities. Twelve articles that described results from volunteer activities, namely, changes in older individuals or changes in the group as a whole, were selected from CINAHL, MEDLINE, PsycInfo, Japan Medical Abstracts Society Web version, and CiNii. They were qualitatively and descriptively analyzed. We then identified 18 categories of elements of learning among older people’s groups, 5 categories of individual change, and 3 categories of group change. The process by which groups of older people learn through volunteer activities can be understood as follows. Goals, including “supporting the physical and mental health of older people,” “improving individual skills and knowledge ‘and’ supporting a sense of purpose and place for older people within the community,” emerge from reciprocal interactions provided by “activities negotiated among group members ‘and’ learning from the recipients of support.” By conducting activities through sharing “knowledge, techniques, and tools to improve the quality of activities” and “knowledge, techniques, and information useful for daily lives”, the volunteer activities were structurally perceived to be a “place to learn from each other on an ongoing basis” that “grants roles and tasks in the local community”. Learning through volunteer activities may have positive benefits for the health and well-being of older people and, by extension, for the wider community.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900119876/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900119876/S13448846-27-1-P61.pdf
公開者
千葉看護学会
公開者の別表記
Chiba Academy of Nursing Science
NII資源タイプ
学術雑誌論文
ISSN
13448846
NCID
AA11354292
掲載誌名
千葉看護学会会誌 = Journal of Chiba Academy of Nursing Science
巻
27
号
1
開始ページ
61
終了ページ
70
刊行年月
2021-09-30
selfDOI
10.20776/S13448846-27-1-P61
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
千葉看護学会会誌
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DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
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