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千葉大学学術成果リポジトリ
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このアイテムのアクセス数:
329
件
(
2024-11-26
17:25 集計
)
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ファイル
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説明
S13448846-27-2-P69
pdf
1.07 MB
374
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
ボランティア活動における高齢者グループの学習の様相と学習における高齢者個人・グループの変化
タイトルの別表記
Examining learning perspectives and learning-generated changes among individuals and groups in an older people’s group engaged in volunteer activities
作成者
堀田, かおり
作成者ID
1000090760851
研究者リゾルバ
石丸, 美奈
作成者ID
1000070326114
研究者リゾルバ
作成者の別表記
HOTTA, Kaori
1000090760851
研究者リゾルバ
ISHIMARU, Mina
1000070326114
研究者リゾルバ
内容
[要旨] 目的:高齢者グループのボランティア活動における学習の様相と学習による高齢者個人・グループの変化を明らかにし,ボランティア活動における高齢者グループの学習の支援のあり方を検討する。方法:居住する地域で定期的・継続的に相互交流のあるボランティア活動を行っているグループの高齢者12名を対象に活動での交流や継続による変化,活動の意味等について半構造化面接調査を行った。結果:ボランティア活動における高齢者グループの学習は,【接し方の工夫によるメンバー・支援対象者との関係の構築】を試みながら【高齢者の健康とQOLの向上を目指す方針】をもとに,【メンバー・支援対象者との活動内容の相談】や【支援対象者からの学び】を通して【活動の中で心掛けている考え方】や【活動の質を向上させる知識・技術・ツール】等を共有することで,やがて〈支援者・支援対象者の関係を超え,一緒に取り組む相手と認識する〉ようになり,活動を【自分にとっての居場所】や【学びを継続できる場】,【今後の人生に影響を与える活動】,【地域における支え合いの関係の構築】と意味を見出す過程であった。考察:学習が発展する過程においては,活動の意味を見出すことが重要であり,学習における3つの要素の拡大と意味を見出すことを支援することにより,高齢者のWell-beingの向上や地域づくりを支援できると考えられた。
[SUMMARY] Objective: This study aimed to clarify learning perspectives and learning-generated changes among the individuals and groups in an older people’s group engaged in volunteer activities, and to consider desirable approaches to facilitate learning in the group. Methods: Semi-structured interviews were conducted with 12 older people from a volunteer activity group that had regular and continuous interactions with their residing community, and asked about their interactions during activities, changes through continuing, and the significance of the activity. Results: During the volunteering activities, the older people’s group experienced learning. “By modifying the interaction methods,” they attempted to “establish relationships between the members and support recipients” via a “mindful approach” and used “knowledge, skills, and tools to improve the quality of the activities” through “consultation on the content.” “Learning obtained from the support recipients” was based on the “aim to improve the health and quality of life in older people.” This will eventually lead to “going beyond the supporter-support recipient relationship and forming a relationship of engaging in activities together” and starting to perceive activities as a “place of belonging,” “where one can keep learning,” “something that impacts one’s future life,” and “building relationships of mutual support in the community.” Discussion: The results suggested that discovery of meaning in the activities was essential in the developmental process of learning, and that facilitating older people’s discovery of the significance of learning while enhancing its three essential elements could promote their well-being and support community development.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120307/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120307/S13448846-27-2-P69.pdf
公開者
千葉看護学会
公開者の別表記
Chiba Academy of Nursing Science
NII資源タイプ
学術雑誌論文
ISSN
13448846
NCID
AA11354292
掲載誌名
千葉看護学会会誌 = Journal of Chiba Academy of Nursing Science
巻
27
号
2
開始ページ
69
終了ページ
78
刊行年月
2022-02-28
selfDOI
10.20776/S13448846-27-2-P69
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
千葉看護学会会誌
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DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
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