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千葉大学学術成果リポジトリ
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2024-11-22
00:14 集計
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説明
S24326291-6-P145
pdf
346 KB
203
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
An attempt to teach presentation online using student-centered activities
作成者
MCILROY, Tara
TAKEFUTA, Junko
キーワード等
Learner-centered activities
online learning
technology-enhanced language learning
reflective learning
English presentations
内容
[Abstract] The move to online teaching in 2020 due to the COVID-19 pandemic accelerated the use of technology-enhanced learning in education contexts. Adapting existing courses to be taught online while keeping the interactive elements in a face-to-face course creates challenges for curriculum designers as they attempt to provide peer-to-peer interaction and reflective learning opportunities. Students from different educational disciplines at Chiba University participated in an online course taught in two parts using synchronous lessons via Zoom in a graduate-level English presentation course. The class consisted of three students with different fields of study and different levels of English proficiency. The report combines student responses to online tools for technology-enhanced language learning and teacher reflections on the process of adapting courses. Results tentatively suggest positive effects of integrating principles from learner-centered approaches. Student feedback and teachers’ observations suggest that online classes can successfully provide interactive learning experiences. Additionally, the paper includes further development of activities for interactive learning in online presentation classes that may be applied to future courses. Since the tools used in this study enable learner-centered approaches, we believe that they can be applied to many classes regardless of whether they are face-to-face or online.
[要旨] 2020年度、新型コロナウイルス感染症対策のため、千葉大学で開講している授業はすべてオンライン授業への切り替えを余儀なくされた。本学では大学院横断型の授業科目として大学院共通教育科目群が提供されているが、本稿はそのひとつである「アカデミック・プレゼンテーション」という科目の授業実践報告である。受講生は、専攻分野も英語の習熟レベルも異なる3名の学生であった。授業の目的は、学会発表における質疑応答も含めたプレゼンテーションの技術を向上させることであったため、同期型の個別会話レッスンの機会を提供することに加え、学習者中心のアプローチの原則にもとづき、テクノロジーを駆使してインタラクティブな活動を積極的に採り入れた。その結果、学習者からのフィードバック及び教師による観察から、オンラインでの授業実践は前年度の対面授業とほぼ遜色なく高い効果をもたらしたと結論づけた。
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120381/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120381/S24326291-6-P145.pdf
公開者
千葉大学国際教養学部
公開者の別表記
Chiba University. College of Liberal Arts and Science
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
24326291
NCID
AA12777600
掲載誌名
千葉大学国際教養学研究 = Journal of Liberal Arts and Sciences, Chiba University
巻
6
開始ページ
145
終了ページ
170
刊行年月
2022-03-31
selfDOI
10.20776/S24326291-6-P145
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
千葉大学国際教養学研究 (ONLINE ISSN 2432-6291)
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DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
eng
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