ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
119
件
(
2024-11-24
23:28 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-70-P013
pdf
994 KB
141
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
定時制高校でのアースを取り入れた理科授業開発と評価
タイトルの別表記
Development and Evaluation of Science Classes Incorporating Grounding Wire in Part-time High School
作成者
西山, 宜孝
山下, 修一
作成者の別表記
NISHIYAMA, Noriyuki
YAMASHITA, Shuichi
キーワード等
コア知識(Core knowledge)
アース(grounding wire)
電流(electric current)
回路(circuit)
定時制高校(part-time high school)
内容
[要約] 理科授業において,児童・生徒はさまざまな概念を生み出してきた。特に「電流」の学習は,目で見ることができないために,誤った概念を生む事例が報告されてきた。そこで本研究では,麻柄(1998)が示した「アースを利用した回路」を学習する授業を開発した。さらに,山下(2011)のコア知識を学んだ生徒が,電車への電気供給のしくみについて,正しく説明できるかを調査した。通常の授業を受けた中学生71名と,コア知識を学んだ定時制生徒を比較したところ,有意な差が見られた。さらに5ヶ月後の調査でも,学んだ知識は保持されていることが明らかになった。
[SUMMARY] In science classes, students have understood scientific concepts differently. In particular, it has been reported that the students misunderstand the concept of “electric current” because it is invisible. In order to improve the situation, we have developed a class to learn “circuit using grounding wire” reported by Magara (1998). In addition, we investigated whether the students who had learned the core knowledge developed by Yamashita (2011) could correctly explain the mechanism of electricity supply to trains. A significant difference was found between 71 junior high school students who had taken regular classes and part-time high school students who had learned the core knowledge. Furthermore, the survey which was conducted 5 months later revealed that the acquired knowledge was still retained.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120438/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120438/S13482084-70-P013.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University
巻
70
開始ページ
13
終了ページ
19
刊行年月
2022-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-70-P13
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る