ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
156
件
(
2024-11-24
23:33 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-70-P021
pdf
1.1 MB
469
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
小学校4学年「水から水蒸気への体積変化」を粒子ブロックで説明させる授業の開発と評価
タイトルの別表記
Development and Evaluation of Lessons to Explain Volume Change from Water to Water Vapor Using Blocks to Represent Particles
作成者
兼子, 稔
山下, 修一
作成者の別表記
KANEKO, Minoru
YAMASHITA, Shuichi
キーワード等
小学校(elementary school)
水(water)
水蒸気(vapor)
体積変化(changes of state)
粒子ブロック(particles)
内容
[要約] 水から水蒸気に変化する際の体積変化について,粒子ブロックを用いて説明する授業開発を目指した。千葉市内小学校4年生101名に開発した授業を実施し,授業前後の調査結果から有効性を検証した。その結果,水は状態変化しても体積は変わらないと考えていた児童が,授業後には水の状態変化に伴い,体積も変化すると考えるようになった。また,イメージ図と比較し,粒子ブロックを活用した方が科学的な表現をする児童が増加した。さらに,「考えやすさ」「伝えやすさ」「分かりやすさ」の観点で粒子ブロックを支持する人数が多く,その有効性を示唆するものであった。発展的な課題でも,既習の知識を基に説明できた児童が8割を超え,粒子ブロックで学んだことが適用されていた。
[SUMMARY] Our aim was to develop a lesson to explain the change in volume when water turned into vapor, by using blocks to represent the particles. We conducted this lesson for 101 4th grade students in a public elementary school in Chiba city, and verified its effectiveness through results from a survey taken before and after the lesson. As a result, pupils who previously thought that the volume of water did not change with the change of state came to understand that as the state changed, the volume also changed. Additionally, the number of pupils who were able to express themselves in a scientifically accurate way was higher when using the particle block model, compared to when using an illustration. Furthermore, more people supported the block particle model for being “easier to think about”, “easier to convey” and “easier to understand”, which suggests the model’s effectiveness. Although it is an advanced topic for this grade, more than 80% of students were able to explain, using the block particle model, when vapor is cooled, it becomes water, and that its volume decreases.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120439/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120439/S13482084-70-P021.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University
巻
70
開始ページ
21
終了ページ
29
刊行年月
2022-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-70-P21
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る