ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
227
件
(
2025-01-18
16:51 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-70-P149
pdf
367 KB
357
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
自閉スペクトラム特性児の社会情動的能力の評価
タイトルの別表記
Evaluation of Socio-emotional Ability in Children with Autism Spectrum Traits
作成者
杉田, 克生
中道, 圭人
作成者の別表記
SUGITA, Katsuo
NAKAMICHI, Keito
キーワード等
情動知性(emotional intelligence)
社会脳(social brain)
自閉スペクトラム特性(autism spectrum traits)
心の理論(theory of mind)
実行機能(executive function)
内容
[要約] 自閉スペクトラム特性児を対象として,社会情動的能力を評価し,その有用性を検討した。対象は就学前の幼児13名(男10,女3;Mage=68.08か月)で,知的な遅れのある児は含まれていなかった。従来の研究で得られた健常5歳児の平均値に比べ,本対象児は心の理論課題(他者の心の理解)と実行機能課題(認知的な抑制制御)の成績が有意に低かった。また平均的な5歳児に比べて心の理論課題の遂行に困難さを持つ児には,反事実課題(現実とは異なる別の可能性を考えること)に困難さを持つ場合と,実行機能課題に困難さを持つ場合の2パターンがあった。気質評定では,「内気だが,情動が活性した場合にその低減が難しい子」,「情動性は高いが,その低減に困難さの少ない子」,「ポジティブな情動が強く,その低減が難しい子」が見られた。自閉スペクトラム特性を有する児の社会情動的能力評価は,個別療育支援計画の作成に有用であると考えられる。
[SUMMARY] The present study investigated the utility of the test battery assessing the socio-emotional ability in children with autism spectrum traits. Participants were thirteen preschool children (10 males, 3 females; Mage=68.08 months) with autism spectrum traits but without intellectual delay. The test battery included several widely used tasks and scales, including theory of mind (ToM) task, executive function (EF) task, counterfactual thinking (CF) task, and temperament scale. Results showed that participants’ ToM and EF scores were significantly lower than same age children with typical development. Moreover, participants with low ToM score were divided into two types: children having the difficulty of EF task and children having the difficulty of CF task. These results point to the importance of the socio-emotional assessment to design the individual support for children with autism spectrum traits.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120454/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120454/S13482084-70-P149.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University
巻
70
開始ページ
149
終了ページ
154
刊行年月
2022-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-70-P149
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る