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千葉大学学術成果リポジトリ
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このアイテムのアクセス数:
105
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(
2024-12-28
00:16 集計
)
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説明
S13482084-70-P289
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852 KB
410
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
Development of an Online DDL Tool for Secondary School Learners
タイトルの別表記
中学生・高校生のためのオンライン・データ駆動型学習ツールの開発
作成者
NISHIGAKI, Chikako
AKASEGAWA, Shiro
OGHIGIAN, Kathryn
作成者の別表記
西垣, 知佳子
赤瀬川, 史朗
オヒガン・キャサリン
キーワード等
data-driven learning(データ駆動型学習)
pedagogical corpus(教育用コーパス)
introductory-level(入門期レベル)
noticing(発見活動)
内容
[SUMMARY] This paper reports on the application of data-driven learning (DDL) in secondary schools in Japan. DDL has been used primarily with higher proficiency level post-secondary school learners; the goal of this research is to determine how the benefits of DDL can be achieved with younger, less proficient learners. First, we report on a DDL tool we developed called hDDL. We explain how it was developed and how it works. Second, we verify the level-appropriateness of the hDDL pedagogical corpus. Third, we report on feedback we collected from secondary school learners after using hDDL to learn a specific grammar task. We found that hDDL contains a level-appropriate corpus for Japanese secondary school learners based on Japanese Ministry of Education guidelines and CERF-J parameters. Learner feedback suggested that hDDL can be useful for inductive learning with this target population. We hope to continue to expand its features and offer it for use with international learners.
[要約] データ駆動型学習(data-driven learning:DDL)とは,コーパスと検索ツールを使って行う外国語の学習方法の1つである。DDLは海外で活用が広がっているものの,その対象は,外国語の習熟度が中級・上級の大学生学習者である。本研究者グループでは,登録不要,無料,著作件フルーで使える入門期・初級レベルのDDLツールを日本の中学生,高校生用に開発し,公開した。本稿では,はじめにhDDLの開発プロセスと学習機能を紹介する。続いて,hDDLが搭載する教育用コーパスのレベルを検証し,さらに中学生がDDLツールを使用して学習した後に集めたフィードバックを報告する。結果として,hDDLは学習指導要領とCERF-Jのパラメータに基づいて,日本の中学・高校の学習者のレベルに適切であること,また,学習者のフィードバックから,hDDLは帰納的学習に有用であること等が示唆された。今後はhDDLが搭載するコーパスと機能を拡充し,さらには英語だけでツールを利用できるように英語版を作成し,海外の学習者にも利用できるようにしていく。
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120471/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120471/S13482084-70-P289.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of The Faculty of Education, Chiba University
巻
70
開始ページ
289
終了ページ
297
刊行年月
2022-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-70-P289
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
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DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
eng
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