ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
157
件
(
2025-01-31
21:35 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-71-P349
pdf
395 KB
398
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
日本の中学校における文化遺産としての伝統工芸の指導
タイトルの別表記
Teaching Traditional Crafts as Cultural Heritage in Japanese Lower Secondary Schools
作成者
佐藤, 真帆
作成者の別表記
SATO, Maho
キーワード等
文化遺産(Cultural heritage)
伝統(Tradition)
工芸(Craft)
美術教育(Art education)
インタビュー(Interview)
内容
[要約] 本研究は,中学校美術科での文化遺産及び工芸教育の充実のため,教師の指導についての考えや経験の様々な側面を明らかにすることを目的とした。現行の学習指導要領では,生徒の伝統や文化に対する知識・理解を深め,美術を通した国際理解と美術文化の継承と創造への関心を育て,多様であることを尊重できる態度を育てることが記されている。先行研究では,自国(日本)の伝統や文化の理解は国際理解や多様性への前提とされていることが指摘されている。しかし,国際化とグローバル化により,文化が複雑で流動的で,国家や民族によって限定されない現代社会において,生徒の文化的能力を伸ばすことは課題である。本研究では,教育経験の異なる7人の美術教師への半構造化インタビューによる質的調査を実施した。工芸材料,教員の学習の機会の不足,教育政策と美術教室での実情との間のギャップは,一部の教師が経験した困難の1つだった。結果を踏まえ,伝統と文化遺産の問題についてより開かれた対話を促すため,さらなる調査の必要性を示した。
[SUMMARY] This study aimed to identify various aspects of art teachers’ ideas and experiences in teaching traditional crafts as cultural heritage in lower secondary school art lessons. The current course of study for art in lower secondary schools (2017) states that students should deepen their knowledge and understanding of traditions and cultures ; develop international understanding, and increase their interests in the inheritance and creation of art and culture ; and develop respect for diversity. An understanding of the traditions and culture of one’s own country (in this case, Japan) is a prerequisite for international understanding and cultural diversity. However, it is a challenge for art teachers to develop students’ cultural competence in a modern society where culture is complex, fluid, and not limited to national or ethnic groups because of internationalization and globalization. There is a need to identify the best ways to develop students’ cultural competency. Therefore, we used a qualitative research with semi-structured interviews with seven art teachers who had different years of teaching experiences. Issues, such as insufficient craft materials, and lack of teacher training in traditional crafts and cultural heritage and the necessary support for teachers, were identified. The tension between current international understanding policy and the real situation of art classrooms was also one of the difficulties experienced by some teachers. The results showed the need for further investigations and development of teaching strategies to encourage more open dialogue about issues related to tradition and cultural heritage.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900121752/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900121752/S13482084-71-P349.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
71
開始ページ
349
終了ページ
356
刊行年月
2023-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-71-P349
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る