マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
301
件
(
2025-03-25
23:40 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-72-P163
pdf
348 KB
500
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
子どもの自尊感情,学校でのネガティブ経験,ソーシャルサポート知覚との関連について : 神経発達症児と定型発達児を対象とした検討
タイトルの別表記
Exploring the Interplay between Adverse Experiences in the School Environment and Perceived Social Support on the Self-Esteem : A Comparative Study of Typically Developing Children and Those with Neurodevelopmental Disorders
作成者
宮寺, 千恵
作成者の別表記
MIYADERA, Chie
キーワード等
自尊感情
学校でのネガティブ経験
ソーシャルサポート知覚
Self-Esteem
ADHD
Adverse Experiences in the School Environment
Perceived Social Support
内容
[要約] 本研究の目的は,神経発達症児ならびに定型発達児の自尊感情について,学校でのネガティブな経験とソーシャルサポート知覚の関連を検討することであった。また,加えて,ADHD症状,抑うつ症状との関連も検討した。参加者は,ADHDあるいはASDの診断を受けている小・中学生11名(NDD群),定型発達の小学5,6年生150名(TD群),そして彼らの保護者であった。調査は質問紙で行い,保護者からは子どものADHD症状,子どもたちからは自尊感情,抑うつ症状,学校でのネガティブ経験,父親,母親,教師そして友人からのソーシャルサポート知覚について回答を得た。その結果,TD群において自尊感情は抑うつ症状との間に負の相関,母親からのソーシャルサポート知覚との間に正の相関がみられた。また,NDD群はTD群に比べて自尊感情の低いことが示された。TD群と比較して,彼らの両親からのソーシャルサポート知覚は高かったが,友人からのソーシャルサポート知覚は低かった。
[SUMMARY] This research investigated the connections between adverse experiences in the school environment, perceived social support, self-esteem, and depressive symptoms in children with ASD, ADHD, and typically developing children. The study encompassed two groups: the NDD group, which included 11 children diagnosed with ADHD or ASD and their respective guardians, and the TD group, consisting of 150 fifth- and sixth-grade children and their guardians. The guardians completed questionnaires regarding their children’s ADHD symptoms, while the children responded to questionnaires concerning their self-esteem, depressive symptoms, school-related events, and perceived social support from fathers, mothers, classroom teachers, and friends. The findings revealed that, within the TD group, self-esteem exhibited a negative correlation with depressive symptoms and a positive correlation with perceived social support from mothers. In contrast, the NDD group displayed lower levels of self-esteem when compared to the TD group. Furthermore, in comparison to the TD group, the NDD group reported more adverse school experiences, greater perceived social support from parents, and lower perceived social support from friends.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122367/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122367/S13482084-72-P163.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
72
開始ページ
163
終了ページ
169
刊行年月
2024-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-72-P163
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る