マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
248
件
(
2025-04-23
22:30 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-72-P185
pdf
514 KB
327
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
児童における実行機能・心の理論・仲間関係の縦断的関連
タイトルの別表記
Longitudinal Relations Among Executive Function, Theory of Mind, and Peer Acceptance in Grades 1 and 3 of Elementary School
作成者
中道, 圭人
中道, 直子
中澤, 潤
作成者の別表記
NAKAMICHI, Keito
NAKAMICHI, Naoko
NAKAZAWA, Jun
キーワード等
小学生
実行機能
心の理論
仲間意識
縦断研究
elementary schooler
executive function
theory of mind
peer relationship
longitudinal study
内容
[要約] この縦断研究では,小学校1年生から3年生にかけて同一の子どもたち(N=88,1年生時点の平均月齢=90.08か月)を追跡し,1年生・3年生時点での実行機能や心の理論の能力が,クラスでの仲間からの受容に及ぼす影響を検討した。その結果,1年生時点の実行機能が心の理論を介して同時点の仲間からの受容を予測すること,そして,1年生時点の心の理論は3年生時点の仲間からの受容に対して間接的な効果を持つことが示された。これらの結果は,実行機能や心の理論が児童の社会的適応に及ぼす影響に関する日本での新たな証拠を提供すると共に,実行機能の下位要素を踏まえた研究や児童期の実行機能・心の理論の発達に関するさらなる検討の必要性を提案している。
[SUMMARY] This longitudinal study investigated the roles of elementary schooler’s executive function (EF) and theory of mind( ToM) as predictors in their peer relationships. At each of the first and third grade points, participants( N = 88) were assessed EF, ToM, and peer relationships. A Stroop-like task, visual working memory task, and backward digit span task were included in EF battery. The first-order and second-order false belief understanding tasks in Grade 1 and the strange stories task in Grade 3 were used to assess ToM. In addition, the positive socio- metric peer nomination measure was used to assess peer acceptance. Results showed that EF abilities in Grades 1 predicted peer acceptance via ToM ability, and ToM in Grade 1 had an indirect effect on peer acceptance in Grades 3. These findings indicate the vital role of elementary schooler’s EF and ToM on their social adjustments in Japan.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122370/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122370/S13482084-72-P185.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
72
開始ページ
185
終了ページ
191
刊行年月
2024-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-72-P185
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る