ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
175
件
(
2025-03-03
06:11 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-72-P193
pdf
405 KB
425
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
幼児の同調行動に集団構成が及ぼす影響
タイトルの別表記
Influence of Group Composition on Conformity Behavior in Young Children
作成者
髙橋, 実里
中道, 圭人
作成者の別表記
TAKAHASH, I Minori
NAKAMICHI, Keito
キーワード等
幼児
同調
内集団バイアス
社会的認知
young children
conformity
in-group bias
social cognition
内容
[要約] 幼児は大人や他児の意見に「同調」することがある。本研究では,幼児の同調行動に集団構成が与える影響を検討した。4-6歳児(実験1:対象児40名,M=66.88か月,実験2:対象児20名,M=67.55か月)は集団構成が異なる条件に割り当てられ,同調実験に参加した:①4人全員が同じグループである「内集団条件」,②対象児のみが別グループである「外集団条件」,③グループの構成員が2名ずつである「同数条件」。その結果,本研究の約4割の幼児は同輩の他児に同調することが明らかとなった。そして,幼児は内集団条件や同数条件よりも,外集団条件において他児に同調する傾向を示した。本研究の結果は,幼児が自身と集団の同質性を保つために同調する場合があることを示唆するとともに,彼らの主体的な意思決定には「仲間から受け入れられる」という感覚が貢献する可能性を示している。
[SUMMARY] Young children may conform to the opinions of adults and other children. In this study, we examined the effects of group composition on young children’s conforming. Preschoolers( Experiment 1: 40 children, M = 66.88 months ; Experiment 2: 20 children, M = 67.55 months) were assigned to some conditions with different group compositions:(1) the “in-group condition” in which all four children were in the same group,(2) the “out-group condition” in which only the target children were in a separate group, and (3) the “equal number condition” in which the groups consisted of two members each. Preschoolers participated in a conforming experiment. The results showed that approximately 40% of the young children in this study conformed to other children. Moreover, young children tended to conform to other children in the out-group condition more than in the in-group or same-number conditions. This study suggests that young children may be attuned to maintain homogeneity between themselves and the group. Furthermore, they indicate that the feeling of acceptance from peers may contribute to their proactive decision-making.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122371/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122371/S13482084-72-P193.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
72
開始ページ
193
終了ページ
198
刊行年月
2024-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-72-P193
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る