ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
407
件
(
2025-03-03
05:57 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-72-P199
pdf
535 KB
479
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
絵本の文脈と読み聞かせ時の言葉かけが幼児の分配行動に及ぼす影響
タイトルの別表記
The Effects of Storybook Context and Prompt to Explain Aspects of the Story on Young Children’s Sharing Behavior
作成者
林, 冬実
中道, 圭人
作成者の別表記
HAYASHI, Fuyumi
NAKAMICHI, Keito
キーワード等
幼児
絵本
空想
読み聞かせ
分配行動
young children
storybooks
fantasy
shared book reading
sharing behavior
内容
[要約] 本研究は,現実的・空想的な文脈の絵本を用いて,読み聞かせ時に言葉かけをすることが,幼児の分配行動を促進するかを検討した。年中児47名(M=61.62か月)と年長児43名(M=73.77か月)を対象に,共有することの大切さをテーマとした物語を,現実的文脈か空想的文脈で読み聞かせた。この際,半数の参加児には,「物語の出来事がなぜ起きたか」の説明を促す言葉かけを行った。その後,全参加児に分配課題(10枚のシールを自分と他児で分け合う)を行った。その結果,年長児は統制絵本より現実的文脈の絵本を聞いた場合にシールを他児に多く分配し,年中児はどの絵本でも同程度に分配した。さらに,言葉かけをしない場合に比べ,言葉かけをした場合に幼児は他児にシールを多く分配した。本研究の結果は,読み聞かせ時の説明を促す言葉かけが,絵本の文脈の効果を超えて,社会的な側面に関する幼児の学びを促進する可能性を示した。
[SUMMARY] This study examined whether prompts to explain the cause of the events facilitate preschooler’s sharing behavior using storybooks with realistic and fantastical contexts. Forty-seven younger children( M=61.62 months) and forty-three older children( M=73.77 months) heard a story about the importance of sharing in a realistic or fantastical context. Half of the participants were asked to explain why the events in the story occurred. Then, all participants performed the sharing task (sharing 10 stickers between themselves and other child). The results showed that older children distributed more stickers to other child in the storybook with a realistic context than in the controlled storybook, while younger children distributed the same number of stickers in all the storybooks. In addition, participants who asked to explain why the events in the story occurred more stickers to other child. These results suggest that prompts to explain the cause of the events facilitate preschooler’s learning about social aspects beyond the effect of the context of the storybooks.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122372/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122372/S13482084-72-P199.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
72
開始ページ
199
終了ページ
206
刊行年月
2024-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-72-P199
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る