ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
122
件
(
2025-03-03
06:03 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-72-P207
pdf
342 KB
99
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
幼児の感情推測と親の感情表出の一貫性の関連
タイトルの別表記
Young Children’s Emotion Reasoning and Consistency of Parental Emotional Expression
作成者
髙橋, 実里
中道, 圭人
作成者の別表記
TAKAHASHI, Minori
NAKAMICHI, Keito
キーワード等
幼児
感情推測
統計的学習
家族の感情表出性
young children
emotion reasoning
statistical learning
family expressiveness
内容
[要約] 本研究では,幼児が日常で経験する「親の感情表出の一貫性」といった質的側面が彼らの感情推測能力にどのように関連しているかを検討した。4―6歳児32名(女児21名,M=70.81か月)を対象に,従来の感情推測課題や,観察した確率情報を用いて他者の感情を判断する課題を行った。さらに,予備調査で妥当性を検証したFEQ-Sを用い,彼らの保護者32名(母親28名,M=39.29歳)の感情表出の豊かさやその一貫性についての指標を得た。その結果,親のポジティブ感情表出の豊かさや一貫性が,幼児の感情推測のパフォーマンスに肯定的に関連することが示された。そして,親のポジティブ感情表出に一貫性があることは,確率情報を用いて思考することが得意な幼児にとってより重要であることが示唆された。本研究の結果は,子ども期の感情推測の発達や個人差の理解に貢献している。
[SUMMARY] Children’s emotion reasoning development is facilitated by their experience of parents’ (family members’) rich emotional expression. On the other hand, little attention has been given to the qualitative aspects related to parental emotional expression. In this study, we examined how the “consistency of parental emotion expression” that young children experience is related to their emotion reasoning. Thirty-two 4- to 6-year-olds( 21 girls, M = 70.81 months) performed a traditional emotional reasoning task and a task in which they used probability information to judge the emotional state of others. In addition, we used the FEQ-S, validated in a preliminary study, to obtain an index of the richness and consistency of the emotional expression of their parent (28 mothers, M = 39.29 years). The results showed that the richness and consistency of parental positive emotion expression were positively related to young children’s performance on emotion reasoning. Notably, the results suggest consistency in parental positive emotion expression is more important for young children who were better at thinking statistically. This study contributes to understanding developmental and individual differences in childhood emotion reasoning.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122373/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122373/S13482084-72-P207.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
72
開始ページ
207
終了ページ
213
刊行年月
2024-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-72-P207
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る