マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
233
件
(
2025-05-22
12:15 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-72-P287
pdf
275 KB
945
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
英語の授業における教師の教授スタイルと日本人中学生が感じる不安の関係
タイトルの別表記
The Relationship Between Teaching Styles and Japanese Junior High School Students’ Anxieties in English Classes
作成者
早房, 拓実
星野, 由子
作成者の別表記
HAYABUSA, Takumi
HOSHINO, Yuko
キーワード等
言語不安
教授スタイル
外国語教室不安尺度(FLCAS)
スピーキング
Language Anxiety
Teaching Style
Foreign Language Classroom Anxiety Scale(FLCAS)
Speaking
内容
[要約] 英語の授業は英語を使って進められることが多く,他の教科と比較すると生徒が不安を感じやすい科目である。そのため本研究では不安に着目し,外国語の授業における不安を測る尺度であるForeign Language Classroom AnxietyScale(FLCAS)の結果は,日本人中学生を対象とした場合と日本人大学生を対象とした場合で同様のものが得られるか調査した。また,英語の授業における生徒から見た教師の教授スタイルと日本人中学生が感じる不安の関係について調査した。その結果,日本人大学生と日本人中学生ではFLCASの結果は異なること,教師の教授スタイルは英語の授業において生徒が感じる不安にほとんど影響を及ぼさないことが明らかになった。このことから,日本人大学生のFLCASの結果は日本人中学生には適用できないこと,英語の授業において生徒が感じる不安に影響を与えている要因は教師の教授スタイルではなく,別の要因である可能性があることが示唆された。
[SUMMARY] English classes are often conducted in English, and students are more likely to feel anxious in English classes than in other classes. Therefore, in this study we focused on students’ anxiety and investigated whether the results of the Foreign Language Classroom Anxiety Scale(FLCAS; a measure of anxiety in foreign language classes) targeting Japanese junior high school students and those targeting Japanese university students are similar. We also investigated the relationship between teachers’ teaching styles from the perspective of students as well as Japanese junior high school students’ anxieties during English classes. The results of the FLCAS targeting Japanese junior high school students differed from those of Japanese university students’, and teaching styles had little influence on students’ anxieties during English classes. In conclusion, the findings suggest that the results of FLCAS targeting Japanese university students are not applicable to Japanese junior high school students and the factors influencing students’ anxieties during English classes may not be teaching styles, but other factors.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122382/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122382/S13482084-72-P287.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
72
開始ページ
287
終了ページ
294
刊行年月
2024-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-72-P287
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る