マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
107
件
(
2025-06-12
19:41 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13448846-30-2-P45
pdf
1.62 MB
94
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
ボランティア活動における高齢者グループの学習を支援するガイドの開発―高齢者のwell-beingの向上とボランティアコミュニティの形成を目指す支援―
タイトルの別表記
Developing a guide to support learning for older people engaged in volunteer activities: support for improving the well-being of older adults and creating volunteer communities
作成者
堀田, かおり
作成者ID
1000090760851
研究者リゾルバ
作成者の別表記
HOTTA, Kaori
1000090760851
研究者リゾルバ
内容
本研究の目的は,高齢者のwell-beingの向上と高齢者同士が支え合うボランティアコミュニティの形成を促進するために,ボランティア活動における高齢者グループの学習を支援するガイドを開発することである。研究1では,先行研究を再分析して統合し,学習の要素と支援を具体化することで学習の支援ガイド案を作成した。研究2では,保健師5名に半構造化面接調査を行い,学習の支援ガイド案の内容妥当性と実行可能性の検証を行った。その結果,学習は,「相互関与」「共同の営み」「共有領域」「活動の意味」の4要素で構成し,4段階の発展とした。学習への支援について,潜在の段階は,「相互関与」と「共同の営み」への支援とした。結託の段階は,4要素全てへの支援とした。成熟の段階は,「相互関与」「共有領域」「活動の意味」への支援とした。維持・向上の段階は,「相互関与」と「共同の営み」への支援とした。また,【グループ内で対等に話せるスキル獲得への支援】は,全段階で行う支援とした。本ガイドの特徴は,どの学習段階でも活用できること,高齢者の特性を考慮した支援を含んでいること,ともに学び合う高齢者グループの基礎である「相互関与」の拡大を常に支援していることである。本ガイドを活用し,高齢者グループの学習を支援することによって,【地域における支え合いの関係の構築】が促進され,やがてボランティアコミュニティに発展しうると考える。
In this study, we aimed to develop a guide to support learning for older adults engaged in volunteer activities with the expectation that the acquisition of knowledge and skills would improve their sense of well-being and promote the formation of volunteer communities in which older adults would support each other. In Study 1, a draft support guide for learning was created by reanalyzing and integrating previous studies to concretize the elements and support learning. In Study 2, semi-structured interviews were conducted with five public health nurses to test the content validity and feasibility of the draft support guide for learning. Consequently, learning was defined as a four-step development process consisting of four elements: mutual engagement, joint enterprise, shared repertoire, and the meaning of activities. Regarding support for learning, the potential was support for mutual engagement and joint enterprises. Coalescence was supported by all four elements. Maturing was defined as support for mutual engagement, shared repertoire, and the meaning of activities, while stewardship was defined as support for mutual engagement and joint enterprises. In addition, support for acquiring the skills to speak as equals in a group was considered support to be provided at all steps of learning. The characteristics of this guide are that it can be used at any step in the learning process and includes support that considers the characteristics of older adults; further, it always supports the expansion of mutual engagement, which is the basis for learning among older groups. Using this guide and supporting learning among groups of older adults, the establishment of supportive relationships in the community can be promoted, and the development of a volunteer community can be anticipated.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900123028/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900123028/S13448846-30-2-P45.pdf
公開者
千葉看護学会
公開者の別表記
Chiba Academy of Nursing Science
NII資源タイプ
学術雑誌論文
ISSN
13448846
NCID
AA11354292
掲載誌名
千葉看護学会会誌 = Journal of Chiba Academy of Nursing Science
巻
30
号
2
開始ページ
45
終了ページ
54
刊行年月
2025-02-28
selfDOI
10.20776/S13448846-30-2-P45
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
千葉看護学会会誌
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る