ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
229
件
(
2024-06-17
21:28 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-67-P173
pdf
1.54 MB
374
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
宿泊を伴う体育実技の活動内容の違いが学生の自然体験活動指導に関する意識に与える影響
タイトルの別表記
Influence on Student’s Consciousness by Practical Training with Lodging in Health and Physical Education
作成者
下永田, 修二
作成者ID
1000040279295
研究者リゾルバ
歌川, 好夫
七澤, 朱音
作成者ID
1000010513004
研究者リゾルバ
西野, 明
杉山, 英人
作成者ID
1000040251186
研究者リゾルバ
小宮山, 伴与志
作成者ID
1000070215408
研究者リゾルバ
佐藤, 道雄
作成者ID
1000010192098
研究者リゾルバ
坂本, 拓弥
作成者ID
1000030734298
研究者リゾルバ
作成者の別表記
SHIMONAGATA, Shu
1000040279295
研究者リゾルバ
UTAGAWA, Yoshio
NANASAWA, Akane
1000010513004
研究者リゾルバ
NISHINO, Akira
SUGIYAMA, Hideto
1000040251186
研究者リゾルバ
KOMIYAMA, Tomoyoshi
1000070215408
研究者リゾルバ
SATO, Michio
1000010192098
研究者リゾルバ
SAKAMOTO, Takuya
1000030734298
研究者リゾルバ
内容
[要約] 本研究では,大学における宿泊を伴う実技実習が自然体験活動指導に関する意識に与える影響を検討した。水泳実習,スキー実習,野外活動実習,スケート実習を対象とし,実習の前後に自然体験活動を指導する際に必要な資質能力に関する調査を実施した。その結果,すべての実習において自然体験活動指導に関する資質を向上させていることが示された。指導に関する因子では,「自然体験活動のための企画・指導技術」が最も向上することが明らかとなった。これに対して,向上率が低い項目は「体力・健康」,そして,「自然体験活動への関心・意欲」であった。質問項目ごとの比較では,児童・生徒への指導,対応に関する能力を身につけることが難しい傾向がみられた。したがって,今後,体育実技において指導技術を学んだ後,児童・生徒と直接関わるような自然体験活動を経験していくことが,指導者としての資質を向上させていく上で重要であることが示された。
[SUMMARY] Purpose of this study was to make an investigation into the effect of natural experience with lodging to student's consciousness. There are 4 natural experience classes with lodging (swimming camp, skiing camp, outdoor activity, ice skating camp) in the faculty of education. In this study, the questionnaire surveys of instruction abilities for natural experience with lodging were conducted for students. In all classes, it was shown that instruction abilities fornatural experience improved significantly after classes. The planning and instruction skills for natural experience were improved considerably. However, the interest and willingness for natural experience and physical fitness and health were low improvement in all activities. There was a difference in the instruction abilities by every activity of the natural experience. After classes, many students thought that the instruction to children was difficult. These results suggested that students should participate in natural experience activities of children after learning instruction skills in the natural experience classes. It is important for developing instruction abilities of natural experience.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/106066/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/106066/S13482084-67-P173.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
67
開始ページ
173
終了ページ
178
刊行年月
2019-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-67-P173
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
コンテンツの種類
紀要論文 Departmental Bulletin Paper
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る