ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
395
件
(
2024-11-23
11:01 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-68-P143
pdf
1.14 MB
650
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
児童・生徒の論理的文章作成能力向上のための基礎的調査 : 児童・生徒作文の誤用実態と校正活動
タイトルの別表記
Toward the Enhancement of Students' L1 Writing : An Analysis of Student Production Errors and Proofreading Ability : Errors and Mistakes Found in Students' Essays and their Proofreading Activities
作成者
安部, 朋世
橋本, 修
西垣, 知佳子
永田, 里美
田中, 佑
時田, 裕
青木, 大和
松戸, 伸行
作成者の別表記
ABE, Tomoyo
HASHIMOTO, Osamu
NISHIGAKI, Chikako
NAGATA, Satomi
TANAKA, Yu
TOKITA, Yutaka
AOKI, Yamato
MATSUDO, Nobuyuki
内容
[要約]小中学生の論理的文章の作成に必要となる能力の向上を目的として,以下のような基礎的調査を行い,関連する問題について検討した。調査1 小学校5年生,中学校2年生を対象に,児童・生徒の実作文における誤りを抽出し,量的・質的傾向を分析した。調査2 小学校5年生,中学校2年生,中学校3年生を対象に,各種の誤りを含む文章を提示して,誤りを指摘し修正するという校正活動を行ってもらい,その活動結果を分析した。調査1・調査2の結果はともに,課題(誤り)の種類・発達段階に応じて適切な支援教材の作成が必要であることを示唆するものとなった。
[SUMMARY]This paper reports on the results of preliminary research administered to shine a light on the development of Japanese students' ability to produce L1 writing. We looked at two issues in this paper. 1: To gain a developmental picture of L1 acquisition, the errors made by two groups of students, fifth- and eighth-graders, were collected and analyzed. It was found that some errors were more frequent among the fifth graders than the eighth graders; for example, errors caused by a sound conversion such as "ikioi (いきおい)" and "ikiyoi (いきよい)". In another example, the wrong combination of a subject and a verb was more frequently found in the writing of eighth graders. These errors resulted from the long and complicated sentences they had tried to produce. 2: In this investigation, students in the fifth, eighth, and ninth grades proofread a passage that included identical linguistic mistakes. They were asked to point out and correct any errors. The corrections they added in the composition were analyzed and categorized. From the analysis, we found that the gap between the three groups of students was not as large as we had expected. Some errors were corrected quickly by the students, but some others were difficult to identify and accurately correct. From the results gained from both analyses, we found that students needed specialized and well-planned material and instruction to enhance their L1 writing abilities. Furthermore, the requirements are different according to the types of L1 errors and developmental stages.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/108163/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/108163/S13482084-68-P143.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
68
開始ページ
143
終了ページ
150
刊行年月
2020-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-68-P143
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る