ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
805
件
(
2024-05-19
10:30 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13448846-26-1-P1
pdf
931 KB
3,722
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
看護実践における看護専門職へのリフレクション支援の効果に関する評価方法 : 文献レビュー
タイトルの別表記
Evaluation of reflective practice intervention for nurses in nursing practice : A literature review
作成者
近藤, 絵美
作成者の別表記
KONDO, Emi
内容
[要旨] 目的 : 国内外の看護実践における看護専門職へのリフレクション支援研究を概観し,その効果に関する評価方法について示唆を得ることが目的である。方法 : リフレクション,省察,省察的実践,看護,reflection, reflective, reflective practice, nurse, nursingをキーワードとし,CINAHL, PubMed, 医学中央雑誌Web版を用いて文献検索を行った。検索範囲は2000年から2018年までとし,看護専門職へのリフレクション支援を実施し,その効果を評価・検証した17文献を対象とした。結果 : 国内では,リフレクションの経験を記述した質的研究が多かったが,海外では2013年以降,リフレクション支援の効果について検証する量的研究が多かった。支援の方法は,個別面談やグループ討議,リフレクションに関する講義など,いくつかを組み合わせている研究が多く,そのほとんどが病院に勤務する看護専門職に対して実施されていた。また,リフレクション支援の期間は様々であり研究ごとでの違いが示された.評価では,看護専門職の経験や認識,リフレクションに関連する尺度,意思決定,批判的思考スキル,コミュニケーション能力,パフォーマンスなど,研究ごとで様々な指標を用いていた。結論:多様な領域で活躍する看護専門職へのリフレクション支援方法や支援期間に関する,さらなる研究の推進が必要である。また,リフレクション支援研究における新たな評価指標や,研究デザインの検討が課題として示された。
[SUMMARY] Objectives : This study reviewed the intervention, research methodology, and evaluations used in a reflective practice for nurses in nursing practice. Methods : The study reviewed papers published between 2000 and 2018 using the following databases : CINAHL, PubMed, and the Japanese Central Review of Medicine. The primary search terms were “reflection,” “reflective,” “reflective practice,” “nurse,” and “nursing.” Results : A total of 17 studies were selected for analysis. Many of the studies were qualitative in nature, describing the experiences of nurses in Japan who received reflective practice interventions. Beginning in 2013, many studies had evaluated the effectiveness of reflective practice interventions using quantitative data from outside Japan. The contents of the interventions were mostly from research that combined several interventions, such as individual interviews, group discussions, and lectures on reflection. They were implemented for nurses working in hospitals.In addition, the period of reflective practice intervention varied and showed differences between studies. The evaluations used various indicators, such as nurses’ experience or perception, reflection-related scales, decision making, critical thinking skills, communication skills, and job performance. Conclusions : It is necessary to promote further research on methods and periods of reflective practice intervention for nurses who are active in various fields. We should also examine new evaluation indicators and research designs.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/108478/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/108478/S13448846-26-1-P1.pdf
公開者
千葉看護学会
公開者の別表記
Chiba Academy of Nursing Science
NII資源タイプ
学術雑誌論文
ISSN
13448846
NCID
AA11354292
掲載誌名
千葉看護学会会誌 = Journal of Chiba Academy of Nursing Science
巻
26
号
1
開始ページ
1
終了ページ
8
刊行年月
2020-08-31
selfDOI
10.20776/S13448846-26-1-P1
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
千葉看護学会会誌
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る