マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
263
件
(
2025-11-04
09:20 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-69-P11
pdf
1.59 MB
506
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
大学生の困難な場面で頑張る姿勢を高める試み
タイトルの別表記
Attempts to improve University Students' posture to work in difficult situations
作成者
樽木, 靖夫
作成者の別表記
TARUKI, Yasuo
内容
[要約] 本研究は教師が指摘する同僚との協力による困難な場面での対処に注目して,困難な場面で頑張る姿勢に関する尺度を構成し,大学の授業で実施可能な2週に渡る授業を開発し,その効果を検討した。その結果,(1)困難な場面で頑張る姿勢に関する尺度は「仲間関係への方略のなさ」「仲間とともに取り組む」「課題への積極的な対処」「人を参考に困難にも頑張る姿勢」「困難にも頑張る姿勢」の5因子であった。(2)授業実践により尺度得点を高めることが明らかとなった。(3)学生の文章記述からも尺度の構成因子に関連する学びがみられ,絶望的な場面では一時的に家族,仲間のもとで充電して再度の挑戦を示す考え,仲間に助けを求める考えが多くみられた。
[SUMMARY] Teachers are looking to work with colleagues to deal with difficult situations. In this research, first, we constructed the scale of posture to work hard in difficult situations. Next, we developed a two-week class that could be implemented in university classes and examined its effects. Main results were as follows: (1) The following five factors were the scales for the posture to work hard in difficult situations. They are "no strategy for peer relations", "working with colleagues", "actively deal with problems", "posture to work hard with reference to people", and "posture to work hard against difficulties". (2) It became clear that the scale score increases by taking the developed classes. (3) From the text description of the students in the first class, the learning related to the constituent factors of the scale was examined. In the text description of the second class, I had the following idea: In a desperate situation, there were many thoughts about temporarily charging with family and friends to show another challenge. There were also many thoughts to ask friends for help.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109569/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109569/S13482084-69-P11.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
69
開始ページ
11
終了ページ
16
刊行年月
2021-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-69-P11
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要(ONLINE ISSN 2760-2893)
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る