ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
99
件
(
2024-09-27
13:19 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
13482084_58_203
pdf
366 KB
540
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
教員研修におけるケースメソッド教育の直後評価 : 研修受講者350名を対象とした質問紙調査
タイトルの別表記
Evaluation of case method education for teachers : Questionnaire just after classes to 350 participants
作成者
岡田, 加奈子
竹鼻, ゆかり
磯邊, 聡
土田, 雄一
北島, 善夫
三村, 由香里
松枝, 睦美
高橋, 浩之
中澤, 潤
岩田, 美保
新谷, 周平
大芦, 治
作成者の別表記
Okada, Kanako
Takehana, Yukari
Isobe, Satoshi
Tsuchida, Yuichi
Kitajima, Yoshio
Mimura, Yukari
Matsueda, Mutsumi
Takahashi, Hiroyuki
Nakazawa, Jun
Iwata, Miho
Araya, Syuhei
Oashi, Osamu
キーワード等
教員
Teacher
ケースメソッド教育
Case method education
直後評価
Evaluation just after class
内容
教育用に検討されたケース(事例)を教材として,参加者がディスカッション(討論)を行いながら判断力や問題解決力を磨くことを目的としたケースメソッド教育を,学校の教員を対象とした研修に導入した。本研究では,ケース・講師・すすめ方等が同一ではない5回の独立したケースメソッドを用いた研修に対する評価を行うことを目的とした。方法は,ケースメソッド教育受講直後に研修の受講者350名を対象とした質問紙調査であった。その結果,研修に対してはすべての研修で「満足度」が高く,研修前後で自己変化を感じている者が多かった。本研究の対象となった教員研修におけるケースメソッド教育については,受講生の自己評価という点から,おおむね高く評価できると考えられた。
Case method education is a learning style that is used to form a basis of comprehensive, hands-on and problemsolving ability, in which the participants discuss teaching such materials of simulated cases, with the requirement that they be judged and deal with the material by themselves, so that they can consider how they should behave in similar circumstances. 5case method trainings were conducted in teachers workshops . The participants were 350 and they filled in questionnaires after case method trainings. The questionnaire comprised multiple-choice queries and free description about the satisfaction level and self-evaluation. Many of the participants responded to the questionnaire that they were satisfied with the training, with many responding that they felt that they themselves had changed by attending the training. Their self-evaluation was generally high which suggested the possibility that the case method training is useful.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900067009/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900067009/13482084_58_203.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
58
開始ページ
203
終了ページ
210
刊行年月
2010-03
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
タイトル (ヨミ)
キョウイン ケンシュウ ニ オケル ケース メソッド キョウイク ノ チョクゴ ヒョウカ : ケンシュウ ジュコウシャ 350メイ オ タイショウ トシタ シツモンシ チョウサ
作成者 (ヨミ)
オカダ, カナコ
タケハナ, ユカリ
イソベ, サトシ
ツチダ, ユウイチ
キタジマ, ヨシオ
ミムラ, ユカリ
マツエダ, ムツミ
タカハシ, ヒロユキ
ナカザワ, ジュン
イワタ, ミホ
アラヤ, シュウヘイ
オオアシ, オサム
コンテンツの種類
紀要論文 Departmental Bulletin Paper
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る