マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
133
件
(
2025-06-23
13:29 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-71-P117
pdf
725 KB
240
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
小学校国語授業向け類義語表示システムの開発と評価
タイトルの別表記
Development and Evaluation of Synonyms Display System for Elementary School Japanese Language Classes
作成者
藤川, 大祐
大木, 圭
小笠, 晃司
安部, 朋世
髙木, 啓
小山, 義徳
作成者の別表記
FUJIKAWA, Daisuke
OOKI, Kiyoshi
OGASA, Koji
ABE, Tomoyo
TAKAKI, Akira
OYAMA, Yoshinori
キーワード等
国語(Japanese Language)
類義語(Synonyms)
形態素解析(Morphological Analysis)
語彙指導(Vocabulary Guidance)
学習支援(Learning Support)
内容
[要約] 本論文では,形態素解析の技術を活用して,小学校国語授業向けの語彙学習支援システムを開発し,これを使用した授業を行うことを通して,システムの有用性について検証を行った。このシステムにおいては,任意の文章が貼り付けられると,形態素解析器と類義語リストが参照されて,リストに含まれる語がマークされ,マークされた語のうちの一つがクリックされるとその語の類義語が表示される。小学校5年生の学級において,このシステムを活用し物語文を読む検証授業Ⅰと物語文を創作する検証授業Ⅱを実施したところ,授業中の児童の様子や児童への事前・事後アンケートの結果から,ほとんどの児童が本システムを使用して類義語に着目することの有用感を肯定しており,多数の児童が特に問題なく本システムを使用していた様子であった。他方,一部において類義語の表示が円滑に行えなかったことや慣用句等の連語には類義語が表示されないことが課題として確認された。
[SUMMARY] In this paper, we developed a system that supports vocabulary learning for elementary school Japanese classes by utilizing morphological analysis technology, and verified the usefulness of the system by conducting actual classes using the system. When arbitrary sentences are pasted into the system, the morphological analyzer and the synonym list are referred to, the words in the list are marked, and when one of the marked words is clicked, the synonyms of the word are displayed. In a 5th grade elementary school class, we conducted the verification class I in which students read a story and the verification class II in which they created a story using this system, and the results of pre- and post-questionnaires to the students showed that most of them agreed that using this system to focus on synonyms was useful. Many children seemed to use this system without any particular problem. On the other hand, some of the synonyms were not displayed smoothly, and synonyms were not displayed for idiomatic phrases and other collocations.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900121726/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900121726/S13482084-71-P117.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
71
開始ページ
117
終了ページ
125
刊行年月
2023-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-71-P117
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る