ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
30
件
(
2024-05-13
07:19 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-72-P257
pdf
132 KB
41
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
Willingness to Communicate in Japanese-Brazilian Communities : A Case Study of a Japanese-Brazilian School
タイトルの別表記
日系ブラジル人のコミュニケーションを取ろうとする意思:ブラジル人学校でのケーススタディ
作成者
BORBA GAMBARO, Cláudia Maria
HOSHINO, Yuko
作成者の別表記
ボルバ ガンバロ, クラウジア マリア
星野, 由子
キーワード等
Willingness to Communicate
Japanese-Brazilian
Motivation
immigrants
English Learning
コミュニケーションを取ろうとする意思
日系ブラジル人
モチベーション
移民
英語学習
内容
[SUMMARY] This study aimed to compare willingness to communicate in English between elementary and high school students at a Brazilian school in Japan because English is considered the “lingua franca” globally. Willingness to communicate helps to understand why learners do or do not engage in target language communication. Considering the historical background of Japanese-Brazilian students living in Japan, but studying in a Brazilian school, a Likert scale questionnaire was used for collecting data, and a two-sample t test to calculate differences between means was performed to explore whether willingness to communicate changed between elementary and high school students. Of the 37 questionnaire items, nine showed significant differences, showing that changes occurred as the students aged.
[要約] 本研究の目的は,日本にあるブラジル人学校の小学生と高校生に対する,英語へのWillingness to Communicate(WTC)を比較することである。日本のブラジル人学校に通う学生たちは,主にL1がポルトガル語,L2として日本語を学習し,L3として英語を学習している。日本在住の日系ブラジル人の児童生徒に対して,ブラジルの学校で勉強している歴史的背景を考慮して,リッカート尺度でのWTCについての37問のアンケートを行った。その後,データが収集された後,平均値の差を調べたところ,アンケートの37の質問のうち,9つの質問において小学生と高校生の間に差が見られた。そのため,Willingness to Communicateの一側面が小学生から高校生になるにつれて変化することがわかった。
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122379/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900122379/S13482084-72-P257.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
72
開始ページ
257
終了ページ
261
刊行年月
2024-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-72-P257
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
eng
ホームへ戻る