マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
27
件
(
2025-06-12
19:42 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-73-P307
pdf
1.12 MB
38
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
スウェーデンにおける幼児期数学教育の現状 : 観察とインタビューを通して
タイトルの別表記
Early Childhood Mathematics Education in Sweden : Through Observation and Interviews
作成者
松尾, 七重
作成者の別表記
MATSUO, Nanae
キーワード等
幼児期
数学教育
スウェーデン
観察
インタビュー
Early childhood
mathematics education
Sweden
observation
interview
内容
[要約] 本研究の目的は,スウェーデンにおける幼児期数学教育の現状を解明し,その特徴を示すことである。そのために,スウェーデンの数学教育を,カリキュラムを基に,就学前のプレスクールから,小学校第3学年までの数学教育の目的や内容を概観する。また,スウェーデンのプレスクールと幼稚園での観察と教師・保育者へのインタビューを実施し,特に,教師・保育者へのインタビューの結果をPCKに基づいて整理し,そこから捉えられる幼児期数学教育の特徴を見出す。結果として,教師・保育者は数学を幼児期に学ぶ内容として捉え,重要視し,様々な活動と関連づけていること,数学教育の内容は数や計算に偏ることなく,図形や量,パターンなどの内容をバランスよく取り入れていること,達成より出合いを大切にしていること,子どもを一人の人間として見て関わっていること等が明らかになった。
[SUMMARY] The purpose of this study is to elucidate the current status of early childhood mathematics education in Sweden and to show its characteristics. For this purpose, we overviewed the current status of mathematics education in Sweden, from preschool level to the third grade of elementary school, based on the curriculum, and the objectives and contents of mathematics education. In addition, observations in a Swedish preschool and kindergartens and interviews with teachers was conducted. In particular, the results of interviews with teachers was analyzed based on PCK. The results show that teachers regard mathematics as a content to be learned in the early childhood years, give it importance, and relate it to various activities; that the cantents of teaching mathematics are not only numbers and calculations, but also geometrical figures, quantities, and patterns; that the teachers place more importance on encountering mathematics than on being able to do mathematics, and that they view children as individuals and relate to them as such.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900123210/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900123210/S13482084-73-P307.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
73
開始ページ
307
終了ページ
317
刊行年月
2025-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-73-P307
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る