マイページログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
36
件
(
2025-07-05
12:47 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13482084-73-P471
pdf
3.42 MB
73
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
中学校美術科における文化遺産としての伝統工芸のカリキュラム : デザイン活動に着目して
タイトルの別表記
Curriculum Development for Traditional Crafts as Cultural Heritage in Lower Secondary School Art Lessons in Japan : Focusing on Design Activities
作成者
佐藤, 真帆
作成者の別表記
SATO, Maho
キーワード等
文化遺産
伝統工芸
デザイン活動
cultural heritage
traditional crafts
design activities
内容
[要約] 本研究は,生徒の美術文化を理解し創造する資質能力を育てるための中学校美術科のカリキュラム開発を目的とし,デザイン活動を活かした伝統工芸のカリキュラムにおける生徒の学びについて探究した。近年,持続可能な社会の担い手の育成のため芸術教育の重要性が高まっている。国連教育科学文化機関は,文化の多様性に関する世界宣言を示した。また,学習指導要領美術科には,生徒の伝統や文化に対する知識・理解を深め,美術を通した国際理解,美術文化の継承と創造への関心を育て,文化的に多様性であることを尊重できる資質・能力を育てることが示されている。開発した伝統工芸のカリキュラムを実施し,データを収集し,質的に分析した。結果として,発想や構想に関する細やかな支援により,生徒の主体的な学びを促すことができたと考えられる。しかしながら,批評的思考の育成を鑑賞と表現で活発に行うためのさらなる検討が必要である。
[SUMMARY] This study aimed to develop a lower secondary school art curriculum to enhance students’ competencies in understanding and creating art and culture through a traditional craft project emphasising design activities. In recent years, art education has become increasingly important for the development of leaders in a sustainable society. The United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization adopted the Universal Declaration on Cultural Diversity in 2001. In addition, the Course of Study for Arts indicates that students should deepen their knowledge and understanding of traditions and cultures, develop international understanding through art and an interest in the inheritance and creation of art and culture, and acquire competencies that respect cultural diversity. A traditional craft curriculum was implemented, and data were collected and analysed qualitatively. The results suggest that explicitly including design activities in the curriculum fostered comprehensive support for developing students’ design ideas and encouraged embodied learning. Regarding cultural understanding, further consideration is needed on how to incorporate the development of critical thinking into the curriculum so that students become aware of their cultural backgrounds and perspectives.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900123229/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900123229/S13482084-73-P471.pdf
公開者
千葉大学教育学部
公開者の別表記
Chiba University. the Faculty of Education
NII資源タイプ
紀要論文
ISSN
1348-2084
NCID
AA11868267
掲載誌名
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
巻
73
開始ページ
471
終了ページ
478
刊行年月
2025-03-01
selfDOI
10.20776/S13482084-73-P471
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
教育学部研究紀要
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
トップページへ戻る