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ET2019-86 pdf  1.04 MB  26

基本情報

タイトル 月の満ち欠けの授業におけるVRの実践と評価(教育工学)
タイトルの別表記 Practice and evaluation of VR in classes of moon's phases
作成者 社本, 勇希
シネフー, ナムスライ
檜垣, 泰彦
作成者の別表記 SHAMOTO, Yuki
SHINEKHUU, Namsrai
HIGAKI, Yasuhiko
キーワード等 VR
月の満ち欠け
体験学習
教育工学
VR
Moon's face
Experiential learning
Educational technology
内容 [あらまし]天文分野において,月が満ち欠けする理由に対して誤概念を持つ児童は多い。学習者にとって,月の満ち欠けの仕組みを理解するために必要な点は,観察や実験を通した,直接的な体験と空間を把握するために必要な心的視点移動である。また,実際の授業では複数人を対象とするため,複数の学習者を対象とするものでなくてはならない。そこで本研究では,スマートフォン用VR(Virtual Reality)を月の満ち欠けを指導するための教材として実際の学校の授業に 導入した。実験の結果,月の満ち欠けの授業における,スマートフォン用VRの有効性がわかった。
[Abstract] In the astronomy field, the number of students is very many who misunderstand the reason why moon’s face changes. There are important two points to understand the reasons why moon’s face changes for students. First, it is direct experiences through observations and experiments. Second, it is psychological eye-movements to understand space. Additionally, teachers should make environments for them because multiple students take classes in practical classes. Therefore, I let teachers use smartphone VR (Virtual Reality) in classes in this study and I evaluated it and designed classes through experiments. Experiments showed that smartphone VR is effective in classes of the change of the moon’s face.
ハンドルURL https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/108095/
フルテキストへのリンク https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/108095/ET2019-86.pdf
公開者 電子情報通信学会
公開者の別表記 Institute of Electronics, Information and Communication Engineers (IEICE)
NII資源タイプ テクニカルレポート
ISSN 0913-5685
NCID AN10013163
掲載誌名 電子情報通信学会技術研究報告. ET, 教育工学 = IEICE technical report. ET, Educational technology
119
468
開始ページ 59
終了ページ 62
刊行年月 2020-03-07
著者版フラグ publisher