ログイン
English
千葉大学学術成果リポジトリ
ブラウズ
著者
刊行年(西暦)
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
アカデミック・リンク・センター/附属図書館HP
千葉大学HP
このアイテムのアクセス数:
474
件
(
2024-05-21
16:30 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード回数
説明
S13448846-28-1-P35
pdf
1.01 MB
804
基本情報
データ種別:学術成果リポジトリ
タイトル
食物アレルギーのある思春期の子どもの社会的食事場面におけるヘルスリテラシー
タイトルの別表記
Health literacy in social eating situations of adolescents with food allergies
作成者
橋本, 美穂
作成者ID
1000080613934
研究者リゾルバ
中村, 伸枝
作成者ID
1000020282460
研究者リゾルバ
佐藤, 奈保
作成者ID
1000010291577
研究者リゾルバ
作成者の別表記
HASHIMOTO, Miho
1000080613934
研究者リゾルバ
NAKAMURA, Nobue
1000020282460
研究者リゾルバ
SATO, Naho
1000010291577
研究者リゾルバ
内容
[要旨] 【研究目的】本研究の目的は食物アレルギーのある思春期の子どもの社会的食事場面におけるヘルスリテラシーを明らかにし,看護援助の示唆を得ることである。【研究方法】食物アレルギーのある13~15歳の6名に半構成的面接を行い,質的帰納的に分析を行った。【結果】食物アレルギーのある思春期の子どもの社会的食事場面におけるヘルスリテラシーとして10項目が抽出された。親による食物アレルギーの安全のサポートを受けて【少しずつ食べる治療を自分に合わせて遂行する】,配慮してくれる友達との食事では【自分の経験をもとに友達の食べ物や場に合わせて楽しく食べる】,気を遣わなければいけない友達とは【食べたい物の原材料を読み取り友達と一緒に食べる】,学校では【生命に直結する自分の食物アレルギー情報をクラスメイトへ発信する】等がみられた。一方,【いつもと同じ環境で食べるときは食物アレルギー症状がでないと判断する】等,社会的食事場面におけるヘルスリテラシーが不十分な状況もみられた。【結論】食物アレルギーのある思春期の子どもの社会的食事場面におけるヘルスリテラシーを促進する看護援助として,友達との外食場面においてどのような問題が起こるのかを予測し友達の食べている物や場に合わせて調整できるという,自己管理への支援の必要性が示唆された。
[SUMMARY] Study Purpose: This study aims to clarify the health literacy (HL) that adolescents with food allergies (FA) demonstrate in social eating situations and to gain insights for nursing practice. Study Method: We conducted semi-structured interviews with six adolescents with FA aged 13 to 15 and analyzed the data qualitatively and inductively. Results: Ten HLs were identified as HLs in social eating situations for adolescents with FA. With their parents’ support in terms of FA safety, they practice, as appropriate to themselves, the therapy of eating gradually increasing amounts of a food they are allergic to. When eating out with supportive friends, they enjoy what their friends eat and is suitable for the occasion, choosing acceptable items based on their experience. When not-so-close friends, whom they may not want to reveal their FA to are present, the adolescents with FA check the food ingredients and eat together. At school lunch time they read the lunch information together with the homeroom teacher as well as sharing information with classmates about their FA that is directly relevant to their life. On the other hand, when they eat in a familiar environment, they judge that FA symptoms will not occur, which represents one example of inadequate HL. Conclusion: Nursing practice for adolescents with FA should include encouraging them to anticipate the possible problems while eating with friends and empowering them to adjust their eating behavior according to the situation.
ハンドルURL
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120821/
フルテキストへのリンク
https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/900120821/S13448846-28-1-P35.pdf
公開者
千葉看護学会
公開者の別表記
Chiba Academy of Nursing Science
NII資源タイプ
学術雑誌論文
ISSN
13448846
NCID
AA11354292
掲載誌名
千葉看護学会会誌 = Journal of Chiba Academy of Nursing Science
巻
28
号
1
開始ページ
35
終了ページ
44
刊行年月
2022-09-30
selfDOI
10.20776/S13448846-28-1-P35
著者版フラグ
publisher
カテゴリ
千葉看護学会会誌
その他の情報を表示
DCMI資源タイプ
text
ファイル形式 [IMT]
application/pdf
言語 [ISO639-2]
jpn
ホームへ戻る